Godisbutiken som vill göra skillnad

 alla gamla klassiker

 

- Vi är innovatörer i godisbranschen, säger Henrik Almqvist, en av delägarna till det nystartade och ganska så uppmärksammade företaget Godisbanken.
Han syftar på det uttalade målet att sälja mer ”hållbart” godis och att inkludera samma tanke i hela verksamheten.

Vad är hållbart godis? frågar sig då kanske vän av ordning. Den definitionen som Henrik Almqvist och Godisbanken har är att godiset ska vara vegansk, rättvisemärkt, sockerfritt och ekologiskt. Kanske inte allt på en gång. Men ju fler parametrar som är uppfyllda, desto bättre.

- Idag är 30 procent av det totala sortimentet av detta slag, säger Henrik och berättar att man hela tiden måste arbeta med kampanjer och aktiviteter på segmentet eftersom det är förhållandevis dyrt.


- Men det har verkligen gått överraskande bra. 


mot entren


Konceptet har funnits i Henriks huvud i ganska många år. År som han tillbringat med att sälja godis vid norska gränsen, han har jobbat inom en stor kedja. I vintras började han skissa på en butiksidé som skulle kunna etableras i hela landet, även om man till att börja med håller sig i Göteborg.

- Traditionell lösvikt av premiumkvalitet, det hållbara, det bästa av stycksaker, barngodis, glass, dricka och snacks samt tobak. Även där med fokus på det ”gröna”. Det vill säga snus utan nikotin respektive tobak.

henrik med tjejer

Ida Björndal, Henrik Almqvist och Ellen Almqvist.


Men det är inte bara produkterna det handlar om. Medarbetarna ska ha expertkunskaper och alltid kunna svara på kundernas frågor. Dessutom är deras kläder av hållbara material. Butikerna använder grön el och man ställer krav på hyresvärden att ha ett gediget hållbarhetsarbete. Till exempel så att man lätt kan källsortera.

- Vi ligger också långt framme med digitalisering, exempelvis med självutcheckning och digitala kvitton. Men också för att kunna interagera med kunderna i syfte att minimera klimatpåverkan.

sockerfritt lite snett


Målgruppen är de som växer upp idag, de som är mer måna om vad de stoppar i sig. De som redan från barnsben är skolade i hållbarhet. Det är också denna målgrupp som man gärna ser som personal och därmed också som ambassadörer för verksamheten.

- Vi satsar inledningsvis på studentstäder, både för att få såväl rätt kunder som rätt personal.

Butiksdesignen beskrivs som lite varmare med en lite skönare känsla i färgval och toner. Den som sett en butik med egna ögon kan också konstatera att det är rent, snyggt, fräscht och välpåfyllt och att hela upplevelsen andas modernt och digitalt. Man är också kontantfria.


ext


Den första Godisbanken-butiken öppnades i Mölndals centrum den 25 september i en före detta apotekslokal på 240 kvadratmeter. Här har man öppet mellan klockan 10 och 20 alla dagar och inledningsvis finns här sex deltidsanställda, totalt motsvarande två heltider.

Men det ska bli fler. Den 10 december öppnar man en butik i Nordstan i centrala Göteborg och två dagar senare på Kungsmässan I Kungsbacka. Allt i egen drift tills vidare och efter nyår räknar Henrik Almqvist med att Godisbanken ska finnas även utanför göteborgstrakten.

Beräknad omsättning vill han inte nämna, men säger att det är viktigt att ha leverantörerna med på banan när man satsar så rejält som man gör. Vilket man också har, enligt Henrik.

- Vi är innovatörerna som tror att detta sätt att tänka kommer mer och mer. Även i godisbranschen. Vår första månad i vår första Godisbanken-butik har också visat att vi tänkt rätt.

Text och foto: GUNILLA PIHLBLAD


Någa bonusbilder

etikett

 

fonster med skarm 


henrik


kampanjer


skylt om sockerfritt


snacks


snushorna


Convenience Stores Sweden

08 - 505 970 30Kontakt

    Pressrum    |    Nyhetsarkiv    |   Rapporter och länkar |  Convenience Stores Index 

c/o Företagarna | 106 67 Stockholm  |  Besöksadress: Rådmansgatan 40
Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.