Konsten att sälja in en helt ny produkt på marknaden

magnusfredrikmathias

Magnus Lindblad, Fredrik Käck och Mathias Åström.

Ta två kolleger med stor sammanlagd erfarenhet av såväl impulsprodukter som försäljning inom convenience. Lägg till ett internationellt funktionellt tuggummi som ännu inte finns i Sverige. Krydda med ett unikt kedjesamarbete för införsäljning och ni får … svaret … om ni läser vidare.

Magnus Lindblad och Mathias Åström är mitt uppe i en resa som är intressant på flera sätt. Även om det mest spektakulära i sammanhanget kanske ändå är en resa i ordets rätta bemärkelse. Nämligen 1 300 mil som de körde i somras för att personligen besöka 160 butiker och berätta om sin nyhet. ”Vansinnestouren” som de kallar den.

Men vi kanske ska ta det från början.

Troy Widgery, en man med bakgrund inom extremsport, hälsa och fitness, hade byggt upp energidrycken GoFast! till ett globalt varumärke när han började experimentera för att få fram ett tuggummi med samma funktion. Det lyckades och Apollo Energy Gum såg världens ljus för att snabbt expandera utanför USA. Jämsides finns för övrigt också varumärket Golf Gum som är stort inom en smalare nisch.

Tuggummit i fråga har en ”liquid core”, en rinnande kärna som består av 80 mg naturligt koffein från gröna kaffebönor. Det är lika mycket som i en energidryck. Xylitol bidrar till att det blir sött och B-vitaminer finns också med bland ingredienserna. Smaken är spearmint och ett paket innehåller fem bitar.


display disken


Tillbaka till Magnus Lindblad och Mathias Åström som var arbetskamrater inom läkemedelsvärlden. Men de hade också ett delvis gemensamt förflutet då Mathias tidigare jobbat inom Wrigley’s och Magnus inom British American Tobacco.

- Jag hade länge funderat kring någon form av entreprenörskap och googlade av en slump upp att golfspelare tuggade ett speciellt tuggummi, säger Mathias och berättar att han ”drog i väg ett mejl” till tillverkaren i USA och dessutom fick med sig i Magnus på idén.

- Vi fick rättigheterna för Skandinavien och för ett år sedan sa vi upp oss och startade vårt gemensamma bolag ReFuel. Målsättningen för oss är att finnas på alla ställen som sålde energidryck och proteinbars.


Först gällde det att komma in hos grossisterna och man började med den största inom convenience-handeln.

- Efter att ha varit i kontakt med samtliga convenience-kedjor stod det klart att alla utom en ville avvakta. Så vi bestämde oss för att ge Emab något som vi inte tror har genomförts tidigare, säger Magnus och tar oss till startlinjen för tidigare nämnda rundtur.


- Vi ville visa att produkten verkligen fungerar ute i handeln. Dessutom, om vi kunde visa att Emab lyckas, så skulle det bli lättare att gå vidare till andra kedjor.


display vid disken med saljare

Bästa sättet att sälja in en nyhet är att ha den vid kassan. Något som butikssäljarna på Gulf i Strängnäs också utnyttjar.

På Emab är det Fredrik Käck som ansvarar för den här kategorin. Han berättar att han direkt tyckte att produkten var intressant eftersom energidrycker hela tiden växer. Han hade också läst om ett annat liknande varumärke.

- Det kändes som en unik chans att hjälpa varandra. Fast lite tveksam var jag när vi gjorde ett automatutskick till våra 160 prioriterade kampanjbutiker. Det blev också en del reaktioner på konsumentpriset som man tyckte var högt. Men besöken från Magnus och Mathias, tillsammans med en förståelse för att ett paket Apollo Energy Gum har lika mycket koffein som fem energidrycker, ändrade på den inställningen.


I och för sig hade man gjort ett test i en Emab-butik i Gävle. Insikten från alla inblandade var: ”spännande, men kräver sälj”.


apollo resan

Monica Zentio, innehavare av Gulf Strängnäs, tillsammans med säljgänget.
- Nyheten är helt klart intressant, säger hon.


Efter det att Fredrik skickat ut information till de 160 tryckte Magnus och Mathias på startknapparna i sina respektive bilar och drog i väg. De hade delat landet vid Uppland där Mathias åkte norrut och Magnus åt motsatt håll. 650 mil vardera körde de under loppet av åtta dagar och resultatet, som bekräftas av både ReFuel och Emab, är att siffrorna var fina. Bättre än de vågat hoppas på. Man planerade också in en kampanj till vecka 41.

- Vi har ytterligare en på gång och hoppas nu att fler kedjor hänger på. Det här är definitivt en produkt som skapar merförsäljning, säger Fredrik Käck medan Magnus Lindblad och Mathias Åström jobbar vidare mot sin målsättning.


- Att vår nyhet skulle ta sig in som näst bäst säljande produkt inom uppfräschar-kategorin är ännu bättre än vi vågat hoppas på. Om ett år tror vi att alla convenience- och bensinkedjor har den samt flera inom dvh. Kanske även gym, caféer och butiker som XXL och Stadium. Vi har inte så jättebråttom eftersom vi är övertygade om att produkten kommer att finna sin plats, säger Magnus och poängterar avslutningsvis att Apollo Energy Gum inte ska ersätta energidryckerna utan komplettera utbudet.

- ”Chew your energy” eller ”Pocket size Energy” som vi säger.

Två andra kedjor är nu klara; Direkten och Citygross.

- Vi hoppas mycket på lanseringsfönstret i vecka 7. Samt på att grossisten gör den tillgänglig även för sina fria handlare.

Text och foto: GUNILLA PIHLBLAD

 apollo resan

 Resedokumentation gjordes så klart!

 

 

 


Convenience Stores Sweden

08 - 505 970 30Kontakt

    Pressrum    |    Nyhetsarkiv    |   Rapporter och länkar |  Convenience Stores Index 

c/o Företagarna | 106 67 Stockholm  |  Besöksadress: Rådmansgatan 40
Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.