En sak är säker, nämligen att julhandeln är osäker
Aldrig i mannaminne har vi stått inför en julhandel som varit så oviss. HUIs julprognos består i år av tre scenarier där huvudscenariot innebär en knapp tillväxt totalt, men nedsidan i främst sällanköpsvaruhandeln är stor. Samtidigt presenterar Svensk Handel sin barometer som inte helt överraskande visar på en väldigt svag framtidstro bland handlarna.
- Julhandeln 2020 handlar, förutom om restriktioner, om tre saker – konsumtionsförflyttningar, kapacitetsprövningar och kreativa lösningar, säger Jonas Arnberg, vd HUI Research, och förklarar att corona-pandemin fortsätter att ge detaljhandeln en extra injektion på grund av att mindre pengar spenderas på utlandsresor, restaurangbesök och kulturevenemang.
Samtidigt har 2020 års julhandel fått kraftigt förändrade förutsättningar jämfört med tidigare år. Hur den faller ut kommer att bero på smittläge och restriktioner – men också till stor del på hur väl handlarna lyckas anpassa sig till den nya situationen.
- Vi kommer att se en helt ny typ av julhandel på många sätt. Handlarna konkurrerar inte längre bara med produkter och priser, utan även med säkra butiksbesök och smidiga leveranslösningar. Vi kommer alldeles säkert fortsätta se nya innovationer och lösningar som underlättar handeln även i jul, säger Jonas Arnberg.
Tre scenarier
Förutsättningarna för handeln förändras i nuläget närmast från dag till dag, vilket gör årets julhandel mycket svårprognostiserad. Årets julprognos presenterar därför tre potentiella scenarier, som varierar mellan tillväxt och kraftiga försäljningstapp. Huvudscenariot innebär en tillväxt på 1 procent i den totala detaljhandeln mätt i löpande priser, fördelat på att dagligvaruhandeln växer med 5 procent och att sällanköpsvaruhandeln tappar 2 procent. Julhandeln kommer också att fortsätta 2020 års accelererande strukturomvandling där e-handeln tar försäljningsandelar.
Eftersom vi kommer att fortsätta tillbringa ovanligt mycket tid inom välbekanta väggar hittas julhandelns vinnarbranscher i hemmet.
- Precis som resten av året kommer julen 2020 präglas av hemmatrenden. Vi kommer sannolikt julpynta mer, baka fler lussebullar och laga våra egen julmat när vi inte vill besöka restauranger. Det skapar goda förutsättningar för en stark tillväxt i dagligvaruhandeln och andra hemrelaterade branscher som hemelektronik, möbler och heminredning, avslutar Jonas Arnberg.
Den våta filten
Trots att både Black Friday och julhandeln väntar runt hörnet faller framtidstron i butikshandeln drastiskt. Störst är tappet bland sällanköpshandlarna.
- Vi befinner oss för nionde månaden i en pandemi som slagit stenhårt mot många företag och årets julhandel mer efterlängtad än någonsin. Därför är det närmast mardrömslik tajming att kunder avråds från att besöka butiker inför årets viktigaste försäljningsperiod, säger Karin Johansson, vd på Svensk Handel.
När coronakrisen slog till i våras störtdök framtidstron i butikshandeln. Sedan dess har framtidsutsikterna sakta ljusnat, men nu är återhämtningsfasen bruten. Framtidstron i butikshandeln faller i november månads Handelsbarometer med 8,2 enheter, och den sammanfattande Framtidsindikatorn landar på index 79,1, vilket är långt under förra årets nivå. Ett indexvärde på 100 återspeglar en neutral nivå.
Behov av kraftfulla stödåtgärder
Framtidsförväntningarna minskar för både dagligvaru- och sällanköpshandeln. Störst är tappet för sällanköp, det vill säga all handel utöver maten, där minskad tro på både försäljning och framtida lönsamhet drar ned siffrorna rejält.
- Givetvis måste fokus ligga på att bromsa smittspridningen men vi behöver också fråga oss vilket samhälle vi står med när krisen är över. Kraftfulla stödåtgärder för att rädda företag och jobb kommer fortsatt att krävas, säger Karin Johansson.
Rekordstor e-handelsförsäljning att vänta
Framtidstron i e-handeln minskar med 2,3 enheter, till index 116,6. Trots tappet är optimismen bland landets e-handlare fortsatt stor inför årets avslutande shoppinghögtider.
- Handelsföretagen satsar stort på att möta kunderna digitalt i årets julhandel och vi kommer att få se en rekordstor e-handelsförsäljning. Hela logistik- och leveranskedjan kommer att ställas inför sitt största prov hittills, säger Karin Johansson.
Fotnot:
Svensk Handels undersökning genomfördes 2-12 november. Som bekant har det sedan dess införts ännu starkare restriktioner i samhället. HUI:s prognos presenterades innan innan regeringens beslut om nya åtgärder.