Rusning till senaste KFC-restaurangen

 flaggor


Varken avsaknad av marknadsföring i kombination med utökade corona-restriktioner, kunde hindra örebroarna att den 17 november köa på vägarna fram emot den nyöppnade KFC-restaurangen.
- Vårt koncept har verkligen landat i Sverige och vi är helt enkelt efterlängtade, säger Jesper Hollstrand, marknadschef.


Första försöket gjordes i början av 80-talet fast då med en helt annan aktör bakom driften. Det rann ut i sanden för att 2015 dyka upp igen i Malmö där Nordic Service Partner, NSP, etablerade den första enheten i den kedja som startades i USA 1939 och som finns över i stort sett hela världen. Jesper Hollstrand har inte bara varit med sedan starten, han har även jobbat inom McDonald’s i många år. Han menar att det är en lång process, inte minst när det gäller att hitta lägen.

- Det är stor konkurrens om bra trafiklägen så det gäller att ha många bollar i luften och sedan snabbt kunna ta dem när det blir aktuellt, säger han och berättar att man nu har 12 KFC-restauranger i Sverige.

- Fyra av dem har öppnat i år och fortsättningsvis räknar vi med en ökningstakt på fyra till sex om året. Tittar vi på andra länder har KFC i princip lika många restauranger som McDonald´s och det skulle innebära en potential på cirka 150-200 i Sverige. Vårt fokus är på större städer och vi letar aktivt över i princip hela Sverige. Det ska främst vara drive thru-restauranger i anslutning till boende, trafik och handel.

jesper

 Jesper Hollstrand, marknadschef. (Foto från KFC)


Kanske att mycket av lockelsen med KFC ligger i att kyckling som protein blivit mer och mer eftertraktat och att det inte tidigare funnits i Sverige på detta vis. Nuggets och burgare i all ära men när vi träffar restaurangchefen i Örebro, Moa Öjstrand, får vi med egna ögon och öron se det som sedan 1939 varit det speciella med just KFC. Kycklingdelarna tinas och marineras i minst två timmar och paneras därefter av en certifierad kock i elva olika örter och kryddor enligt grundaren Colonel Sanders hemliga recept.

- Man skakar därefter av paneringen från kycklingen och doppar den i vatten för att mer panering ska kunna fastna. Kycklingen rullas sedan ytterligare sju gånger i ört- och kryddblandningen, för att avslutningsvis tillagas långsamt under högt tryck så att all smak bevaras. Det är varken det enklaste eller det snabbaste sättet att tillaga kyckling, men för oss på KFC är det viktigast med bra kvalitet, säger Moa.

Hon bör veta vad hon pratar om för trots sin relativt låga ålder (22) har hon jobbat inom kedjan i fyra och ett halvt år. Hitintills i Karlstad där hon avancerade från extra medarbetare till biträdande restaurangchef.

- Jag kom hit till Örebro när det var dags att ställa i ordning restaurangen, rekrytera och introducera. Modellen och strukturen är ju densamma. Skillnaden här och nu är coronaläget med allt vad det innebär.

diarmoa

Moa Öjstrand är restaurangchef i Örebro. Här tillsammans med Diar Rashid som är Sverigeansvarig för driften av KFC.

Moa visar alla olika delar i det nya hänsynstagandet. Allt från dubbla filer i drive thru-delen via tält utanför och inhyrda vakter på fredags- och lördagskvällar till handspritstationen, utglesade bord, speciella anvisningar vid beställningskioskerna och den särskilda kontantkassan med skärm framför.

- Vi vill inte avvisa kunder som har kontanter, därför har vi valt att ha denna kassa tills vidare.

Kunderna kan välja om de vill bli serverade vid borden vilket många utnyttjar. Personalen är också aktiv med att se till att det inte skapas köer och att anvisa platser.

På tal om personal så har Moa Öjstrand hela 90 personer i sin stab.

- Det kan låta mycket men vi har långa öppettider och det är mycket arbete som görs manuellt, det ingår ju i konceptet. Ett tiotal av dem kommer att jobba heltid, övriga är deltids- och timanställda.

kioskerko

Vid beställningskioskerna kan man också välja om man vill bli serverad vid bordet.

Trots att man inte på något vis marknadsförde öppningen så var det långa köer in till handelsområdet Boglundsängen när KFC Örebro öppnade den 17 november. Det kom så anmärkningsvärt mycket folk att det blev en helsida i lokaltidningen. Varpå intresset blev ännu större …

- Att vi höll igen beror inte bara på pandemin. När öppnar i en ny stad vill vi ju se till att allt fungerar smidigt så att gästerna får bästa tänkbara upplevelse samtidigt som personalen får en rimlig chans att sätta sina rutiner, säger Jesper Hollstrand och berättar att man totalt sett inom kedjan har haft en positiv tillväxt på jämförbara restauranger bortsett från ett par månader i våras.


- Vi har ökat vår marknadsföring i år med fokus på det digitala, på vägskyltar och utomhusreklam. Syns man inte när en potentiell gäst blir hungrig så finns man ju inte.

var kyckling kontantkassa

En särskild kassa för kontanter har inrättats som en corona-anpassning.

Efter tio dagar i Örebro är det fortfarande mycket folk på den nyöppnade restaurangen där försäljningen hitintills varit fifty-fifty i drive thru och över disk. Moa Öjstrand känner att rutinerna har börjat sätta sig, och hon är trygg med den speciella funktion som pandemin för med sig. Hon berättar stolt om sortimentet och de unika produkterna som crispy strips, majsklubbor och de så kallade originalbitarna.
 
- Det finns totalt fem olika kycklingdelar. Exakt vilka man får i sin box är slumpartat och garanterat supergott.


Text och foto: GUNILLA PIHLBLAD

 

hello orebro

  • KFC-restaurangerna i Sverige ägs och drivs av Nordic Service Partner med anställd personal på alla enheter.
  • Varumärket KFC ägs av YUM Brands där NSP är en av många franchisetagare runt om i världen.
  • YUM Brands äger även varumärkena Pizza Hut och Taco Bell och tillsammans har de har över 50 000 restauranger i mer än 150 länder.
  • Närmaste ”lokalkontor” för KFC finns i Holland och det klustret innefattar Holland, Sverige, Belgien och Island. 

  • Det finns idag 12 KFC i Sverige: Malmö (3 st), Karlstad, Lund, Västerås, Göteborg, Mölndal, Nyköping, Bromma, Växjö, Örebro. 
NSP äger och driver även cirka 70 Burger King-restauranger runtom i Sverige och Danmark.

Här kan du läsa mer om kedjans historia och nedan lite "bonusbilder".


driveko
Dubbla filer vid driven är också en corona-anpassning.

ingang

Så är även tälten utanför entrén.

original recipe bucket from right

Fem olika kycklingdelar, alla marinerade och panerade förhand enligt originalrecptet. (Foto från KFC)

bricka

En laddad bricka där man längst upp till vänster ser den speciella majsklubban.

valkommentala kund


Convenience Stores Sweden

08 - 505 970 30Kontakt

    Pressrum    |    Nyhetsarkiv    |   Rapporter och länkar |  Convenience Stores Index 

c/o Företagarna | 106 67 Stockholm  |  Besöksadress: Rådmansgatan 40
Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.