Skip to main content

Efter ett långt mackliv blev det en ny satsning

ext skylt och butik


Gulfskylten lyser solnedgångsorange bland alla andra kedjor som samlats vid Biskopskvarn utanför Strängnäs. Att det ligger en så stor Gulfstation här har sin speciella historia och man kan utan att tveka säga att det handlar om vilja och drivkraft hos ett par entreprenörer.

Biskopskvarn är ett ganska nytt handelsområde i anslutning till den nya dragningen av E20. Monica och Hans Zentio insåg redan 2004 att det var ett läge att satsa på. Då hade de varit i branschen sedan 1975 och haft flera bensinstationer i Strängnästrakten. Att kalla dem veteraner är inte att överdriva.

- Jag kan säga att Statoil inte hade samma inställning som vi, säger Monica och berättar att de av den anledningen köpte marken och byggde själva medan oljebolaget fick stå för pumpar och cisterner.


- När vi drog i gång till påsken 2005 var det kö från E20 och in och första året gjorde vi en vinst på 1,5 miljoner.



monica

 Monica Zentio driver Gulf Strängnäs tillsammans med sin man Hans.


Men det var då och mycket har hänt på området sedan dess. Macken, som ju sedan blev en Circle K, fick sällskap av både McDonald’s, Max och ChopChop. Varför där nu också finns en Gulfstation har med den magiska gränsen 65 år att göra.

- Så är franchiseavtalen och inget att säga om det. Men vi ville inte sluta och ansåg att läget hade potential för ytterligare en mack. Så vi byggde en.

Hon får det att låta ganska lätt men självklart innebar det ett rejält ekonomiskt krafttag. Man kontaktade först Emab för att ansluta sig till Gulfprofilen och drog sedan i gång livsprojekt nummer två.

- Först köpte vi 8000 kvadratmeter mark och sedan lite till. Så nu har vi 14000. Men vi hoppas också att få en hyresgäst framöver.

serveringen

En stor och luftig servering lockar många att stanna en stund.

Anläggningen är verkligen imponerande snygg och för att vara just en Gulf slås man av storheten både vad gäller den totala ytan med pumpar och flera tvätthallar. Men också av den rejält tilltagna butiken med serveringsdel. Här inne sjuder det av liv med säljexponeringar, kampanjer och lockande matutbud med en hel del annorlunda lokala inslag. Samt av serviceinriktad och säljande personal.

- Vi öppnade förra våren och hade då med oss fyra av den gamla personalen, vilket var mycket värt, säger Monica och berättar att den totala investeringen varit cirka 45 miljoner och att butik med café mäter 175 kvadrat.

- Vi har fyra heltidsanställda idag och ytterligare två på timmar. Hans och jag håller oss till jobbet bakom kulisserna.


paj och smorgasdisk

Mat och bakverk med lokala inslag lyfter butiken.

Det första hela året var lite tufft när det gällde drivmedelsförsäljningen, mycket beroende på att kortkunderna inte kunde följa med hur som helst. Men butiksförsäljningen gick desto bättre, speciellt de egna smörgåsarna har överträffat alla förväntningar. Det räcker för övrigt att vistas i den här butiken en kort stund för att förstå hur personalen jobbar med försäljning. Det pratas och visas som till exempel med den nya varma chokladen och de speciella pajerna och bakverken från lokala tillverkare. Energidryckerna är ett annat område som frontas med framgång.

energidrycker2

Exponeringarna direkt innanför entrén skapar merförsäljning.

För Emabs del är den här medlemmen på sätt och vis unik.

- Det är inte så vanligt att vi får vara med från början på det här viset, säger Fredrik Käck på Emab som befinner sig i butiken samma dag som Convenience Stores News. 


- Det har varit ett tillfälle för oss inte bara att sätta Gulf-varumärket ännu mer på kartan. Vi har också lärt oss mycket genom samarbetet med familjen Zentio.

Gulf Biskopskvarn är öppen alla dagar mellan klockan 5 och 21. Butiken omsätter cirka 12 miljoner och man räknar med att sälja tre miljoner liter bensin per år.


Text och foto: GUNILLA PIHLBLAD

 chokladdisk tva kunder

exponering kassan

biltvatt 

 ext solljus