Menigos butiker har många fördelar och handlarna kämpar på

valsobua

Nära Dej Valsjöbua ligger i Valsjöbyn i nordvästra Jämtland, nära norska gränsen.

Det är utan tvekan tufft där ute. Andra vågen och utökade restriktioner har inte gjort det lättare.
Men Menigos kedjor Nära Dej och Time har generellt sett en fördel av att människor gärna handlar lokalt.
- Vi försöker stötta så mycket vi bara kan och samtidigt vara kreativa, säger Saif Abdu-Rahman, konceptansvarig.

 

- Vårt budskap ut mot konsument är att det är toppen att handla lokalt. Att när man stannar hemma så mycket som man nu gör, så är det också självklart att handla så nära som möjligt, säger Saif och framhåller butikernas tjänsteutbud.

- De allra flesta hittar former för att lämna beställda varor utanför butiken eller helt enkelt erbjuda hemkörning. Dessutom är ju de vanliga ombudstjänsterna som till exempel apotek och Systembolaget extra värdefulla nu.

På Menigo märker man också i kontakten med franchisetagarna att de utökade restriktionerna gör butikerna ännu mer attraktiva. Man har också tagit in nya partners som Instabox och Budbee för att dra kunder till online-verksamheten som fortsätter öka. Det är boxar som installeras i butik. Kunderna hämtar ut produkterna man har beställt online, utan att stå i kö.

- Vi ser också till att informera så mycket som möjligt om allt som händer i omvärlden.

Just nu planerar man för en online-utbildning i digital lokal marknadsföring, vilket ligger helt i linje med att folk tillbringar mer tid i hemmen. Utbildningen kommer även att innehålla avsnitt som försäljning i butik och konceptefterlevnad.

- Vi ska börja spela in i februari och sedan läggs det ut direkt, säger Saif Abdu-Rahman och berättar att det ekonomiska stöd som Convenience Stores Sweden lämnat till sina medlemmar, bekostar detta projekt.

- Det passade perfekt eftersom pengarna skulle användas till utbildning och vi redan hade planer på att göra detta.

 
calle och barbro

Calle och Barbro Moback driver också en Nära Dej-butik i Jämtland, närmare bestämt i Laxsjö.

En Nära Dej-butik som jobbar hårt för att kunderna ska känna sig trygga att handla på hemmaplan, är Mobacks Kök & Skafferi i jämtländska Laxsjö. En lanthandel som stockholmarna Barbro och Calle Moback tog över i februari. Så de har i princip bara upplevt sitt butiksägande under coronatid. Det speciella med den här butiken är att man lagar mat på plats och säljer matlådor, såväl varma som kylda. Man har också en cateringverksamhet. Calle är utbildad kock med lång erfarenhet inom yrket.

- Redan i våras började vi med utlämning utanför butiken och hemkörning. Dessutom öppnar vi en bra stund innan ordinarie tid för dem som vill handla i lugn och ro, säger Barbro och berättar att det blev lite mer ”normalt” under sommaren.

- Då vågade folk komma in i större omfattning, vilket höll i sig under hösten. Vi har dock haft avbokningar på större cateringjobb.

Sommarturismen har annars uppvägt en hel del av tappet eftersom det varit mer hemmaturism än vanligt. Hösten har varit lugn, kanske lite för lugn, men så är det förmodligen i vanliga fall också.

Positivt just nu är att Calle som bäst förbereder för den julmat som ska locka kunder till butiken samt byggnationen av en caféavdelning som pågår för fullt. Då kan man äntligen erbjuda en mötesplats där det går att hålla goda avstånd.

- För övrigt försöker vi hålla humöret uppe och hjälpa kunderna på alla möjliga sätt. Vi är också flitiga på sociala medier, avslutar Barbro Moback.

 

valsjobua

Margareta Andersson är butikschef i Nära Dej Valsjöbua. Här tillsammans med en före detta lanthandlare i byn, Carl Åke Westlund.

Bara fem mil bort, i Valsjöbyn vid norska gränsen, ligger en annan Nära dej-butik där Margareta Andersson är anställd som ansvarig för driften. Något hon gör som om den vore hennes egen. Margareta berättar att det bor cirka 130 personer i byn och att norrmännen normalt står för 50 procent av omsättningen. Mer behöver kanske inte sägas.

- Det började strax för påsk och sedan låg vi på ett tapp på cirka 40 procent fram till sommaren då det blev lite bättre. Dock utan att komma upp till ordinarie nivå, säger Margareta och berättar hur man hanterat situationen fram till idag.

- Vi har inte dragit ner på personal för servicen är ju viktigare än vanligt. Men jag har jobbat mer själv och dessutom reglerat inköp och varulager för att kunna hålla igen lite på kostnaderna.

- Utkörning hade vi redan innan pandemin men det har så klart blivit mer än vanligt. Nu har vi också ordnat så att de som vill, kan komma till butiken kan hämta sina kassar utanför där de swishar betalningen.


Länstrafiken har särskilda ”handlingsturer”, men enligt Margareta tar de flesta som kan, sina bilar och kommer till butiken.

- Vi ordnar så att de känner sig så trygga som möjligt och är tacksamma för att de kommer. Det underlättar ju trots allt även för oss.

Valsjöbua har öppet 10-18 alla vardagar och stänger 14 på lördagarna. På sommaren har man även söndagsöppet och butiken har 2,5 helårsanställda. Just nu är det tuffare än någonsin, berättar Margareta som trots vakter vid gränsövergången försöker se framåt då tiderna ska bli ljusare på alla sätt.

valsjobua kopia


- Vi hade en enda vecka då gränsen var öppen, en verklig rekordvecka. Det var så kul med många spontana och hjärtliga besök. Vi är ett bra gäng som jobbar här och vi har fantastiska stamkunder. Tillsammans ser vi till att hålla näsan över vattenytan med välfyllda hyllor och en attraktiv butik, hälsar Margareta Andersson.


Text och foto från Laxsjö: GUNILLA PIHLBLAD
Övriga bilderna från Valsjöbua

 

 

 


Convenience Stores Sweden

08 - 505 970 30Kontakt

    Pressrum    |    Nyhetsarkiv    |   Rapporter och länkar |  Convenience Stores Index 

c/o Företagarna | 106 67 Stockholm  |  Besöksadress: Rådmansgatan 40
Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.