Skip to main content

Kioskpiraten har blivit grossist för finskt godis

hakan


Håkan Nedlund som driver Kioskpiraten i Luleå hittade snabbt en nisch i sin omfattande godisförsäljning. Det har dock inneburit att han fått åka till Finland och själv hämta det populära sortimentet. Därför har han startat ett nytt företag och blivit grossist.
Kan jag sälja så mycket så borde andra kunna göra det också, säger han.


Det är inte första gången Håkan och hans butik förekommer i de här spalterna. I våras berättade vi om hur han direkt tacklade pandemin med olika kreativa lösningar. I somras besökte vi butiken eftersom han var en av finalisterna i Convenience Retail Awards. Och nu handlar det alltså om utökad verksamhet i form av ”finskt godis”. Men vad är det egentligen?

- För det första så har Cloetta, Fazer och Marabou ett sortiment där som inte finns i Sverige. För det andra mer unika finska produkter från leverantörer som Halva och Panda. Mycket lakrits och salmiak, mycket smakrikedom, säger Håkan och berättar att godis totalt står för 40 procent av Kioskpiratens omsättning på sex miljoner.


- Av detta är sedan 40 procent det finska sortimentet som växer hela tiden och drar folk inte bara från närområdet, utan från hela kommunen.

pasar i hylla

 

Tidigare åkte alltså Håkan till Finland minst var tredje vecka och fyllde bilen. Svenska grossister hade inte den helhet som han ville ha och tanken på att själv bli grossist föddes ganska tidigt. Om han kunde sälja så mycket som han gjorde, borde andra kunna göra det också.

Det nystartade företaget heter Bonazia och det är i första hand två stora aktörer som han har avtal med. Det är därmed möjligt såväl för enskilda butiker som kedjor - och svenska grossister - att bli kunder till Håkan Nedlund som tills vidare måste jobba på distans.

- Men så snart det lättar på coronafronten så ska jag åka ut på mässor och andra kundbesök.

Leveranserna sker från Bonazias eget lager eller direkt från fabriker i södra Finland. Aktiviteten är stor via telefon och webb. Det sistnämnda används redan flitigt av privatpersoner som numera också kan betala via Klarna. Sociala medier spelar stor roll och Håkan berättar om en tävling som de nyligen haft.

- Vi har 2 100 följare men nådde 27 000 personer och fick direkt tio beställningar från personer som vi inte tidigare hade kontakt med. Dessutom handlar de rejält.

 

svenskjavlarhakan med mumin


Håkan ser fram emot att bli ”grosshandlare” och berättar att han har 150 finska artiklar just nu. 50 av dessa går riktigt bra i hans egen butik och han diskuterar gärna sortiment och delar med sig av sina erfarenheter.

- I min butik säljer jag också isländskt godis och har jag grossistplaner även där.


Verksamheten hos Kioskpiraten i Luleå har enligt Håkan Nedlund ”gått som snabbtåget” under hela pandemitiden med ökningar på mellan 15 och 25 procent varje månad. Mycket tack vare extra öppet, webbeställningar och hemkörning.

Service när den är som bäst!


Text och foto Håkan Nedlund: GUNILLA PIHLBLAD
Övriga bilder från Kioskpiraten


Titta gärna in på Kioskpiratens Facebook för lite inspiration:
 
Läs tidigare artikel om Kioskpiraten.