Skip to main content

Förändrade snacking-vanor under Covid-19


macaron 2462247 1920


Mondelez International har släppt rapporten ”State of Snacking”. Rapporten är en global undersökning där människor från olika delar av världen har fått svara på frågor om hur de äter och snacks.


Årets ”State of snacking” är den andra årliga undersökningen som Mondelez gjort och innehåller frågor om hur människor i olika delar av världen äter snacks. En övergripande slutsats är att Covid19 har påverkat hur och när människor äter snacks.


- Jag tror vi alla har känt att under pandemin har vi förändrat hur vi äter snacks, i State of snacking kan vi se att det inte bara var en gissning utan att beteenden verkligen har påverkats av hela den här situationen, säger Martina Flemström VD för Mondelez i Sverige och Finland.


Nästan nio av tio respondenter säger att de har ätit lika mycket eller mer snacks det här året jämfört med förra, och när de äter snacks så väljer de varumärken som väcker goda minnen. Något som har varit viktigt under pandemin. En positiv effekt av att människor äter mer snacks hemma är att de känner att de har koll på vad de äter, och att de har mer kontroll över mängden de äter.


- På Mondelez har vi pratat om ”mindful snacking”, det vill säga att man ska inte vräka i sig våra produkter utan verkligen njuta av upplevelsen. Och det verkar som att det är fler och fler som gör det nu i dessa speciella tider, säger Martina Flemström.


Mindful snacking innebär också att Mondelez International jobbar med olika sätt för att få konsumenter att äta snacks på ett medvetet sätt, med fokus i ögonblicket och för att njuta av smaken. Målsättningen är att produkter med till exempel mindre förpackningar eller med färre kalorier ska stå för 20 procent av Mondelez globala nettoförsäljning.


- Jag är inte ensam om att några gånger under pandemin har känt att jag har behövt snacks för att ta mig igenom en hel dag med videomöten, men då är det viktigt att det går att äta snacks på ett så medvetet sätt som möjligt. Och det ska vi fortsätta jobba med så att människor kan fortsätta njuta av våra produkter på ett ansvarsfullt sätt, säger Martina Flemström.


Hela State of Snacking kan du läsa här.