Paket, paket, överallt paket!

stor bild


Det svämmar över just nu. Både i medierna, på paketterminalerna och inte minst ute hos ombuden. För även om e-handeln växer generellt sett så har pandemin hjälpt till att lyfta den ytterligare samtidigt som ”svarta veckan” och julhandeln sätter alla inblandade på prov.

Bra eller dåligt? En fråga som vi inte kan besvara. Däremot belysa sedd ur convenience-perspektiv. Börja gärna med att titta på den korta filmen genom att klicka på bilden ovan.

Ni har säkert sett rubrikerna i tidningar eller hört dem i radio och TV. ”Paketkaos efter Black Friday”. ”Postombud förbereder sig för värsta tiden”. ”E-handeln slår rekord”. ”Vi har ännu inte nått kulmen”. ”Rekord hos Postnord”. Och så vidare …

Jo, förra veckan slogs det rekord för Postnords pakethantering i Sverige. Totalt 1,3 miljoner paket hämtades ut på ett dygn. Samma vecka förra året var motsvarande siffra drygt 400 000. E-Barometern som Postnord sammanställer och ger ut tillsammans med Svensk Digital Handel och HUI Research, har sedan tidigare spått en ökning på 33 procent för den totala handeln under årets sista kvartal. Men nu tror man på en högre siffra på grund av corona-restriktionerna och för att ökningen under tredje kvartalet var 39 procent.


lagret

Det finns cirka 5 000 paketombud i Sverige idag. Många av dem inom convenience-handeln.

Baserat på fjolårets siffror så väntas Postnords ombud under vissa dagar i december lämna ut över en halv miljon paket. Förra året lämnades flest paket ut den 4 och 5 december och dagarna precis före jul. En vanlig dag brukar ombuden lämna ut 200 000 paket. De allra flesta mellan klockan 15 och 18.

Postnord har anställt 3 000 extra personer för att klara av julhandeln men utökar kapaciteten vad gäller hemleveranser från Black Friday-helgen. Sedan är det höga volymer fram till veckan innan jul. I januari börjar sedan returerna.

DHL har inför Black Friday och julhandeln förberett sig med 50 fler ombud än förra året, samt extra personal och extra öppettider vid terminaler där större försändelser lämnas ut.

Mycket av detta har som sagt med pandemin att göra. Men paradoxen är att i stället för trängsel i butiker, så riskerar det att bli rejält trångt på landets paketutlämningsställen - som ju också är butiker.


stefan persson

Stefan Persson, kategoriansvarig Spel & Tjänster på Direkten.

Många paketombud finns nom convenience-branschen, bland annat hos kedjan Direkten där Stefan Persson är kategoriansvarig för Spel & Tjänster. Han menar att det finns både för- och nackdelar med att vara paketombud.

- Man måste verkligen ha rätt förutsättningar, inte minst vad gäller ytor och personal. Det är annars lätt att man tänker fel och bara ser till ersättningen per paket. Kan man inte organisera sitt arbete kring paketen, blir det ingen lönsamhet.

Det positiva, menar Stefan, är att det kommer mycket folk till butiken. Något som skapar en potential.

- Kan man planera så att man skapar merförsäljning, då är det vanligtvis ett bra tillskott.

Det är mycket att ta hänsyn till om man ska bli paketombud. Yta, personal och merförsäljning har vi redan nämnt.

- Man måste tänka på alla kunder. På att de som inte ska hämta paket kanske drar sig för att gå in om det är köer. På att kunna bygga en logistisk helhet. Många har ju exempelvis både spel, kassagiro och paket.

Har Direkten centrala avtal med paketleverantörerna? Kan ni påverka ombudens ersättningar?

- Vi har inga sådana avtal även om vi har en dialog med dem. Vi kan inte direkt påverka vilka som blir ombud eller hur stor ersättningen ska vara. Ett paketombud i Direkten har i snitt mellan 8 och 14 kronor per paket, det är många parametrar som spelar in.

Om man ansöker om ombudskap och får ett nej, ska man ge upp?

- Nej, omständigheter kan snabbt ändras. Det är till exempel inte ovanligt att stora dagligvarukedjor säger upp sina avtal för att kunna fokusera på sin ursprungliga affär. Å andra sidan sett, om man får ett nej, kan det också vara en fingervisning till att det inte kommer att löna sig.

Är det bra att ha flera avtal, att kunna lämna ut från flera aktörer?

- Absolut ur kundens synvinkel. Men även här är det en brasklapp att man ska ha plats och tid.

Hur kommer framtiden att se ut? Är boxar i butikerna ett bra alternativ?

- Det kan vara både alternativ och komplement. Ger inte lika mycket ersättning men kräver inte heller lika mycket jobb. Hemleveranser kommer kanske också att öka. Framtiden rent allmänt är svår att sia om. E-handeln kommer säkert att fortsätta öka. Kanske kan man tänka sig enstaka butiker som specialiserar sig på paket och några liknande tjänster. Dock under förutsättning att man hittar en affärsmodell med bättre ersättningar.

De stora paketaktörerna:

Postnord
DHL
DB Schenker
Bring
UPS
Bussgods
Instabox
Budbee

Text och foto: GUNILLA PIHLBLAD

 

 

 

 


Convenience Stores Sweden

08 - 505 970 30Kontakt

    Pressrum    |    Nyhetsarkiv    |   Rapporter och länkar |  Convenience Stores Index 

c/o Företagarna | 106 67 Stockholm  |  Besöksadress: Rådmansgatan 40
Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.