- Det är roligt med mycket folk i butiken
Ninos Aldemir driver sedan 12 år Direkten Ryd i Linköping tillsammans med Daniel Aldemir. Butiken har varit postombud sedan de startade.
Vi har pratat med fyra olika paketombud som har sina mest bråda dagar just nu. Och oavsett att det innebär mycket jobb och kanske inte den allra bästa förtjänsten, så betyder kundflödet mycket.
- Varje del i vårt utbud är viktig och paketen drar in så mycket människor som inte skulle ha kommit annars. Det är kul att jobba när det är mycket folk, säger Ninos Aldemir, delägare i Direkten Ryd i Linköping.
Ninos och kollegan Daniel har drivit butiken i 12 år och haft paket sedan starten. Först i mera blygsam skala. Därför har verksamheten kunnat utvecklas i lugn takt. Lugnt är dock det minsta det är den 11 december när vi besöker Direkten Ryd där paketlagret nu finns i en tillbyggnad och där man egentligen inte ser några problem.
- Vi har Postnord, DHL och Bring. Tidigare hade vi även Bussgods men det är nedlagt. Grannen har Schenker, säger Ninos och berättar att den hitintills jämna ökningen av paket, har exploderat under hösten.
- Det är mellan 20 och 30 procent mer än vanligt då vi hanterar mellan 200 och 300 paket om dagen. Varje dag får vi två leveranser från Postnord, först en med skrymmande brev och rek. Sedan en med paket och då är det oftast tre burar. DHL kommer med en bur och Bring med mellan 20 och 30 paket.
Butiken har flera kassor och en är avsedd för paket. Men det går bra att gå till vilken som, speciellt nu när det är så mycket att göra. Måndag-fredag är man alltid fyra personer som jobbar.
- Det minskar stressen och ger bra service. Dessutom är det viktigt att personalen mår bra, säger Ninos och berättar att man laddar upp vid diskarna och hoppas på så mycket merköp som möjligt.
Han menar vidare att system är a och o, både vad gäller inlastning, lagerhållning och hämtning. Samt att kunderna är väl förberedda. Då kan det gå på mindre än en halv minut att lämna ut ett paket. Förra veckan var den värsta (bästa?) hitintills i år.
- Tur ändå att Black Friday blivit Black Week. Nu rider vi vidare på vågen över hela julhandeln. Det är oftast en topp på morgonen, sedan mellan 16 och 19.
Vi avslutar besöket med att fascinerat se på hur fyra personer i lager och bakom disk rör sig snabbt och smidigt, hur de hälsar och tackar och även hinner byta några ord med sina kunder som nästan alla är stammisar då butiken ligger i ett bostadsområdescentrum.
- Det är roligt när det kommer så mycket folk, avslutar Ninos Aldemir.
Tony Baumann önskar att det vore bättre förtjänst men vill ändå inte vara utan paketen.
I Helsingborg finns en riktig paketveteran, Tony Baumann som driver Direkten Annas.
- Jag var nog ett av de första ombuden, började redan 2003. Ambitionen är att kunderna ska kunna hämta alla paket här, det enda jag saknar nu är UPS och där har jag anmält mitt intresse.
Tony har anpassat sin butik i omgångar för att kunna hantera den stadigt ökande mängden paket. I slutet av oktober plockar han ut sådant som han inte måste ha från sina lagerytor och från kontoret. Han vill inte riskera att paketen inte får plats.
- Innan pandemin ökade vi 15-18 procent varje år. Nu är vi uppe i plus 33 procent. Dessutom har storleken på paketen ökat.
Tony Baumann har räknat en del på lönsamheten och konstaterar att det egentligen inte är lönsamt. Speciellt när man inte hinner med att jobba med merförsäljning under den mest intensiva perioden. Han menar att det riskerar att bli langning utan säljglädje.
- Det är ju därför många stora butiker säger upp sina avtal. De kan helt enkelt inte räkna hem affären. Faktum är att Postnord har sänkt min ersättning tre gånger under de här 17 åren. Motivet har varit ”ökad volym”.
Vi tackar Tony för telefonsamtalet som avslutades med konstaterandet att man får både konditions- och styrketräning gratis när man är postombud. 18000 steg om dagen är inget ovanligt!
Malin Ekelund som har fått paket på huvudet! (Foton från butikens Facebook)
Malin Ekelund, Handlar’n i Källby, har glimten i ögat och ett positivt synsätt. Exempelvis så lägger hon ut en bild på sig själv på Facebook och skriver att hon fått paket på huvudet. Vilket hon också fått i bokstavlig bemärkelse (se bilden).
Här har man normalt hyfsat gott om plats men det krävs kreativitet och nytänkande från Black Week fram till jul. Det kan ju vara inspirerande på sitt sätt. Just nu har till exempel Schenkerhyllan fått flytta ut i köket för att skapa yta till alla stora paket. Samtidigt har man tagit in extra personaltimmar.
- Visst tar det tid och visst kunde ersättningen vara bättre. Men ur ett helhetsperspektiv är det en bra tjänst som det är kul att jobba med. Det triggar upp kundflödet och lite merförsäljning blir det trots allt. 200 paket betyder 200 kunder, det måste man hela tiden tänka på.
Handlar'n i Källby jobbar aktivt med information på sociala medier.
Malin berättar också att de jobbat mycket med att strukturera köer samt att få folk att ladda hem Postnord-appen och legitimera sig med mobilt bankid medan de står i kön. Det är ibland ett pedagogiskt problem att få stamkunder att förstå varför de måste legitimera sig.
- Extra viktigt just nu att man minimerar hantering fram och tillbaka mellan kund och butiksanställd. Det är ju inte direkt så att körkortet är desinficerat.
Michael Runn och hans kolleger lyckas bra med sin merförsäljning när paket ska hämtas.
Från västgötska Källby till Falun och Direktenbutiken Film & Fabel där man inte bara har en stor pakethantering utan även gott om utrymme och ett bra system för merförsäljning. Michael Runn är en av delägarna och han berättar att att man tack vare paketen inte tappat någon försäljning alls under pandemin.
- Vi har till och med ökat. I och med att vi är en kvartersbutik är det många äldre som handlar här.
Film & Fabel är en gammal videobutik där knappt hälften av den ursprungliga ytan blivit paketlager. Dessutom kan man ta in allt på pall eller vagnar genom entrén. Varje år har man ökat volymen paket med mellan 30 och 40 procent och tisdagen efter Black Friday satte man ett nytt rekord.
- Då hanterade vi 900 paket vilket är dubbelt så många som i vanliga fall.
Tricket är att duka upp så att postkunderna inte kan låta bli att handla.
40 procent av paketkunderna handlar något i butiken, vilket är en mycket bra siffra. Möjligtvis med lite undantag för just november och december.
- Vi har ingen speciell paketkassa och ser till att exponera vägen fram till disken så att folk inte kan undgå att bli köpsugna. Vi har också fått dem att i stor utsträckning handla först och ta paketet sedan.
Boxar är därför inget för Film & Fabel som ju vill ha fram kunderna till kassan.
- Men det kanske vara ett bra komplement för mindre butiker, säger Michael Runn som tror att e-handlandet kommer att ligga kvar på dagens höga nivå även efter pandemin.
- Många äldre har lärt sig att handla på nätet och tycker det är praktiskt.
Utrymmet är inget problem för Direkten Film & Fabel i Falun.
Text och foto: GUNILLA PIHLBLAD