Skip to main content

Trafikbutikskedjor om året som gått

 circle k vadermotet bord

(Foto från Circle K)

Hur sammanfattar trafikbutikskedjorna pandemiåret 2020? Vi ställde samma frågor till dem alla och fick följande svar.

1. Hur har er försäljning utvecklats sedan pandemin bröt ut i mars fram till nu?

Angelica Fagerholm, Preem:
- Försäljningen för helåret ligger i nivå med 2019 års försäljning. Den andra halvan av året har gått starkt och kompenserar för en tuff vår och inledning av sommaren, som under normala omständigheter är en period med stark försäljning. Vi har under året haft en ökad efterfrågan inom vårt servicesortiment samt varugrupper inom dryck och tobak och i motsatt ände en vikande efterfrågan på freshfood och måltidslösningar.

Stefan Samuelsson, St1/Shell:
- Försäljningen har under hela covidperioden utvecklats något negativt, men betydligt bättre än förväntat givet situationen. Drivmedelsförsäljningen är lägre än föregående år, medan butiksförsäljningen i princip år oförändrad, dock med variationer mellan butikers lokalisering.
- Butiker som finns i närheten av bostadsområden där människor jobbar hemifrån under pandemin har fått ett uppsving. Butiker som utgör en del av resandestråk har en mer negativ utveckling.

Maria Philipsson, Circle K:
-
- Visst märker vi när resmönstren totalt sett går ner. Vi har justerat planer och lagt stor omsorg på vårt erbjudande för att säkerställa att vårt fokus rimmat med vad kunderna behöver mest just nu; trygga produkter och tjänster som underlättar vardagslivet.


kund vid kassa2
 

2. Har ni vidtagit några speciella åtgärder för att anpassa er till situationen?


Angelica Fagerholm, Preem:
- Vi tog tidigt fram skyltar till butikerna för att kunna skylta upp både utanför och inne i butiken. Med budskapen om att håll avstånd och att kunderna inte ska komma in i butiken om de känner sig sjuka etc.
- Vi var bland de första i branschen med att sätta upp plexiglasskivor vid kassan för att skydda både personal och medarbetare.
- Vi har erbjudit våra butiker och kunder färdigpackade sallader istället för deras salladsbarer som tyvärr var tvungna att stängas ner
- Vi har tagit fram möjligheter för butikerna att färdig-förpacka vår bakeoff (bullar, bakverk, frallor) i bake-off-påsar istället för att de ligger framme öppet vid kassan
- Vi har sett över erbjudanden och skyltning för att driva mer försäljning till vår drive-in.  Detta så att kunderna ska slippa behöva gå in i butiken. Mycket uppskattat från både kunder och personal.

Stefan Samuelsson, St1/Shell:
- Vi har applicerat Folkhälsomyndighetens rekommendationer generellt och därutöver specifika åtgärder för att reducera risken för smitta för såväl kunder som medarbetare.

Maria Philipsson, Circle K:
- Vi har jobbat hårt och tålmodigt med att säkra våra kunders och medarbetares hygien och säkerhet. Utöver det har vi bland annat bjudit vårdpersonal på kaffe både i april och maj och även i situationen vi befinner oss i just nu. Vi håller vår nattlucka öppen dygnet runt för de kunder som önskar stanna utanför butiken.

 

skylt ploq

 

Hur många butiker har ni nu och har ni öppnat några nya under året?


Angelica Fagerholm, Preem:
- Vi har idag 98 butiker och inga nya har öppnats under året.

Stefan Samuelsson, St1/Shell:
- Ett drygt hundratal och i december öppnar vi en ny – som är en extraordinär marknadsplats - i Varberg.

Maria Philipsson, Circle K:
_Vi har strax under 300 butiker och vi öppnade en av våra största stationer i maj. Den ligger i Göteborg, Vädermotet och är väl värd ett besök om man är i närheten.

 

img 1948 

 

Hur ser planerna ut inför 2021?

Angelica Fagerholm, Preem:
- Vi arbetar ständigt med att utveckla vårt koncept. Just nu har vi till exempel stort fokus på att hitta intressanta externa samarbeten. Vi försöker tänka nytt, hitta samarbeten som matchar vad kunderna vill ha och som kan bidrar till Preems tillväxt och lönsamhet. Vi har jättespännande grejer på gång. Först ut är vårt samarbete med Coop som ska lanserar sin första obemannade butik vid vår stationen i Gävle. Ett modernt och attraktivt sätt kan kombinera tankning med en dygnet-runt-öppen butik.
- Ett annat fokus nästa år är ännu mer utbildning inom sälj och service. Detta för att vi ska behålla positionen som kedjan som levererar branschens bästa service.
- Vi ser fram emot att lägga 2020 bakom oss och vi är har riktigt bra planer för 2021 som jag ser fram emot att förverkliga. Vi strävar efter ett färskt och fräscht sortiment som erbjuder något för alla.

Stefan Samuelsson, St1/Shell:
- St1 har full fart framåt och utvecklar sig vidare med mycket mer som kommer att hända – med stor tilltro på 2021.  Vi är ett bolag med expansionsplaner och investeringsvilja inom många områden med stor framtidstro.

Maria Philipsson, Circle K:
- Vi har en välfylld agenda för 2021 och vi ser fram emot att dela allt vi har på gång efterhand. 
Från oss på Circle K önskar vi alla kunder och medarbetare en säker och rofylld jul detta annorlunda år.

Text och foto (där ej annat anges):
GUNILLA PIHLBLAD

Fotnot:
Emab med kedjorna Frendo och Gulf uttalar sig i artikeln nedan. OKQ8 hoppas vi få återkomma till.