Skip to main content

Väl förberedda handlare löser det nya

direkten pite 1 beskuren


Det verkar som om convenience-handlarna var förberedda och tar det med jämnmod. Att räkna ut antalet är inte svårt. Hur man klarar övervakningen varierar beroende på lokalen. Skyltar kommer centralt från kedjorna, annars gör man egna. Kreativiteten är påtaglig liksom allvaret i situationen.

 

Convenience Stores News gjorde en ovetenskaplig snabbenkät genom att skicka ut frågor till ett tjugotal handlare och kedjor över hela landet. Vi är för det första imponerade över att man har tid att svara oss. För det andra över hur lugnt och sansat man verkar ta den uppkomna situationen.

- Vi är vana vid att lösa problem när de uppstår, säger Jessika Kristensson, Little Mama’s i Ängelholm.

- Vi har letat lösningar för att undvika trängsel ända sedan pandemin startade. Jag och mitt team var förberedda, säger Randi Hawrami, Shell Välkommen in i Trollhättan och kollegan Malin Leonsson i Arvika har en liknande inställning.


- Det är ingen nyhet att covid-19 är i farten.


kolapp

 

Men så klart blev det mycket på en gång för en del.

- Jag kände mig förberedd men katastrof att man tar beslut en fredag och att det ska gälla redan från söndag. Jag har flera butiker och fick åka runt mellan dem och uppdatera såväl skyltar som egenkontroll, säger Patrik Andersson, Preem i Karlshamn.

- Jag fick vara kvar efter stängning i lördags för att förbereda innan öppningen på söndag. Mäta, fixa skyltar, möblera och planera. Fast vi har jobbat mycket med avstånd, handsprit, säkerhet för personal och kunder tycker jag att som butiksägare borde man fått minst en veckas framförhållning, säger Isabelle Andersson, Direktens Spelbutik i Tidaholm.

Monica Zentio, Gulf i Strängnäs hade också önskat längre förberedelsetid. Men det var bara att kavla upp ärmarna.

- Jag tänker på hur det gick till under tsunamin när Laila Freivalds stod helt handfallen och inte lyssnade på nyheterna när hon var ledig. Det duger inte när man ska bedriva verksamhet! I Strängnäs gick dessutom en självutnämnd kontrollant och fotograferade i söndags hur butikerna skött sig vilket sedan spreds på Facebook.


coffeestation beskuren


Icke desto mindre har både Patrik, Isabelle och Monica ”fått till det”. De två sistnämnda har butiker som möjliggör kontroll över antalet kunder från kassan. Monica säger också att det det hör till ovanligheterna att det är fler än tio kunder - hennes tillåtna antal - samtidigt inne butiken.


Att räkna yta och dividera med antal verkar inte ha ställt till några större problem. En del har också möblerat om lite. Magnus Westin, Handlar’n Dösjebro, erkänner dock att han först tänkte fel och räknade på hela ytan. Han fick göra om göra rätt.

- Vi kör varianten med kundkorgar. Så länge det finns en korg är det okej att gå in. Annars får man snällt vänta.

ostervallskog beskuren


Kundkorgar är ett sätt att hålla räkningen om man inte klarar av att överblicka antalet ändå. Det beror ju naturligtvis alldeles på hur stor butik man har och hur den är planerad. På Preem i Karlshamn har man en röd-grön lampa vid entrén som man kan ändra färg på efter behov. Ida Collin, Handlar’n Norråker, hade redan tidigare ett system med kölappar som tar slut när det är fullt i butiken. Nu fick hon bara ändra lite på antalet. Andra använder spadar, bollar och dylikt. Isabelle Andersson berättar att hon tänkte och klurade hela lördagsnatten tills hon kom på det.

- Vi har skrivit en stor skylt utanför: ”Stopp! Hör du musik ber vi dej vänligen vänta utanför då vi endast får vara 6 st i butiken”. Jag har bundit fast en högtalare under skylten som vi styr från mobilen i kassan. När det når 6 st i butiken trycker vi på play.


tidaholm


De flesta trafikbutiker har nattlucka. Något som kommer väl till pass nu, och har gjort under hela pandemitiden. Kanske något även för andra att fundera på. Liksom ett enkelt tak eller markis utanför så att kundernas eventuella väntan blir lite drägligare.


De flesta som känner sina kunder, vilket man ju ofta gör i vår bransch, menar också att kunderna tar ansvar.

- I mindre bygder tas det nog ännu större ansvar, säger Margareta Andersson, Nära Dej Valsjöbua i Jämtland. Om vi inte sköter oss och kanske tvingas stänga butiken skulle det drabba även kunderna hårt.

Själva informationsmaterialet verkar inte vara något problem. Det kommer från centralt håll om man är med i en kedja och en hemgjord skylt fungerar minst lika bra. Huvudsaken är att den syns. Sociala medier är självklara. Dessutom lyssnar ju kunderna också på nyheter och vet att det är nya regler.

De som har spel berättar om att de vidtagit speciella åtgärder. Oftast redan innan 10 januari. Som Åke Bärling, Direkten Pite Spelbutik.

- Vi har begränsat antal kunder i speldelen till max fyra och har därför plockat bort stolar och bord förutom två bord och två stolar. Vi har även släckt ner varannan spelskärm.


kallby in bearbetad

 

Ett tips är att ha muggarna till kaffemaskinen framme vid kassan så att inte kunderna plockar runt för mycket med dem. Egenkontrollprogram där man noterar kundströmning och skriver in densamma två gånger om dagen ett annat.

Ökad bemanning för ökad kundgenomströmning är också ett tips, men måste naturligtvis ses i förhållande till kostnadsbilden. Men man kanske kan omplacera och omprioritera.


- Prata med kunderna, uppmanar Giovanni Nicoletti, CoffeeStation i Lerum. Var öppen med att vi följer lagar och regler till hundra procent.

Carina Eichinger, Infartsmacken i Öregrund, tänker på liknande sätt.

- Med god ton och ett leende så förstår kunden att man menar allvar om man behöver påpeka att de får vänta utanför så länge. Att själv få panik hjälper inte ett dugg. Och att ge samtlig personal samma info, så att alla gör lika.

- Snabb service, prioritera säkerheten, ha handsprit synligt och tillgängligt, hälsar Randi Hawrami i Trollhättan och påminner om att man inte får glömma att ge kunderna ett leende då många är trötta och deppiga.


norraker2


Vi låter sista ordet gå till Ida Collin och tackar alla er som svarade på vårt mejl. Även om ni inte nämnts i artikeln så har era uppgifter varit till stor hjälp.

- Jag tror att alla måste göra denna anpassning på ett sätt som passar dem. Det viktiga är att göra det så att alla kunder ändå känner sig välkomna även om de får vänta utanför en stund. Att man inte stressar upp sig och själv blir otrevlig, utan lugnt förklarar att de måste vänta en liten stund på grund av den nya lagen, men att de är mycket välkomna när det blir deras tur. Och att erbjuda hämtning av hopplockade kassar om kunder inte vill komma in i butiken eller inte vill riskera att måsta stå ute och vänta.

Text: GUNILLA PIHLBLAD
Bilder direkt från intervjupersoner och deras sociala medier