De har startat ”matmarknadens Blocket”
Louise Kallenberg och Jonas Egnell, grundare av Innout
Du har som handlare köpt för mycket av något. Eller tvärtom - du har inte råd att köpa in stora volymer men vill satsa på en kampanj eller bara förstärka din marginal.
Du har som producent tillverkat för mycket av något eller råkat ut för oväntad konkurrens.
Lösningen kan vara Innout, en ny digital handelsplats för mat och dryck.
Målsättningen är att göra skillnad. Innout förmedlar mat och dryck i syfte att minska svinn, sänka kostnader och ger dagligvaru- och servicehandlare, aktörer inom HoReCa och producenter möjlighet att göra smarta affärer direkt med varandra.
Företaget har startats av Louise Kallenberg som har många års erfarenhet av dagligvaruhandeln, bland annat som försäljningschef på Lidl, och Jonas Egnell som har sin bakgrund inom fastighetsförmedling.
- Idén har grott i mitt huvud i flera år när jag sett hur mycket som kastas eller står på lager till nästa kampanj. Tänk om den där pallen kunde erbjudas någon som inte har möjlighet att göra storskaliga och prisvärda inköp. Eller till någon som vill förstärka sina marginaler, säger Louise Kallenberg som är väl medveten om hur många mindre handlare ofta gör.
Åker till stora butiker och handlar i stället för hos grossisten.
Bild från Innouts hemsida.
Under planeringsfasen kom det också signaler från producenter om att en plattform som Innout skulle kunna öppna upp Matsverige, minska ”kedjeegoismen” och att klippvaror genom plattformen som en kompletterande kanal, kan bli tillgängliga för alla registrerade användare.
Innouts vision är också att en Icahandlare lägger upp en annons så att en kollega i samma kedja, eller varför inte en Coophandlare eller en mindre servicebutik, handlar den - i syfte att minska matsvinnet och göra en bra affär, vilket alla inblandade tjänar på.
- Vi identifierade en vit fläck och uppfattade att det saknades en kanal för att möjliggöra samarbete, direkt handel och ett mer modernt sätt att kommunicera mellan dagligvaruhandeln och producenterna. Vårt mål är att bli “matmarknadens Blocket”, en digital handelsplats där man kan göra riktigt bra klipp och snabba affärer, som dessutom bidrar till minskat matsvinn.
För snart ett år sedan togs beslutet om att starta företaget. I augusti släpptes plattformen live och under hösten har man provtryckt idén tillsammans med ett antal producenter och handlare.
- Vi fick med ett tiotal producenter och ett antal handlare som började köpa. På så vis kunde vi se att det fungerade och vi har sedan tagit små steg och arbetat strategiskt för att fila och utveckla bolaget och plattformen. I december körde vi igång på riktigt.
Det tog rejäl fart. Efter ett pressmeddelande gick man från ”noll till hundra” och det mediala intresset var stort.
- Varje dag ökar antalet besökare och vi skriver nya avtal varje vecka. Till att börja med ligger vårt fokus på dagligvaru- och servicehandeln, restaurang kommer senare.
Bild från Innouts hemsida.
Louise antyder att man har ett intressant samarbete på gång som kommer att ge just servicehandeln en unik möjlighet. Men säger också att det är lite för tidigt att presentera det ännu.
- Vi vet att behovet är stort där. En liten butik kan inte köpa in två helpallar chips för att få det där åtråvärda priset. Men om man kan få dem för halva priset och med mindre volymer så skapar det oanande möjligheter.
Det kostar inget att annonsera ut varorna på plattformen och priset sätts av säljaren. Och det handlar inte bara om volymer med korta datum. Det är också en möjlighet för mindre etablerade producenter att komma in på butikshyllorna. Louise Kallenberg poängterar att ingen ska behöva känna sig ”otrogen”.
- Innout ska var ett komplement som gör skillnad i den perfekta mixen. Vi kommer inte att förmedla de stora volymerna från de stora varumärkena utan snarare ge de sista slattarna möjlighet till ett längre liv.
Beteendeförändring är svårt men i detta fall syns det som att man inte har något att förlora. Det kostar ju inget om man inte säljer något. Köparna gör smarta klipp och oavsett volym är det sparade matsvinnet en seger.
- Vi ska inte ses som ett hot till etablerade kanaler utan som en ny typ av samarbetspartner, avslutar Louise Kallenberg.
Stefan Lagerqvist, Nick's
Företaget Nick’s med en portfölj av livsmedel inom glass, proteinbar och konfektyr, är en de leverantörer som samarbetar med Innout. Stefan Lagerqvist, CEO, säger att man är stolta över partnerskapet just med tanke på vinsten kring matsvinnet.
- Det behövs aktörer som tar ett hållbart ansvar och hittar nya vägar för att ge livsmedel med kort utgångsdatum eller som har skadats i distributionskedjan en andra chans och ett nytt liv.
Andra företag som hitintills finns på Innouts handelsplats är Brewery, Mission Wine & Spirits, Pernod Ricard, NJIE, Famora Foods, Smiling, ScandChoco, Premium Snacks Nordic, Exotic Snacks, Power Fruits, Lebanon Food, Délifrance, Prima Liguria Oliva, Plivit Trade, Kungsholmens Glassfabrik, Raws, The Humble Co, Gorilla Candy och Candy People.
Enligt Naturvårdsverket var det totala matsvinnet i Sverige 2018 1,3 ton. 70 procent av detta svarar hushållen för medan handel/produktion står för 23 procent. Resterande 7 procent försvinner redan under den första fasen i kedjan.
Text: GUNILLA PIHLBLAD