Burger King utvecklar sin varumärkesidentitet
Sedan 1954 har Burger Kings slogan varit Have It Your Way - något som nu lyfts fram i hamburgerkedjans nya visuella identitet som vill hylla sjävförverkligande och allas rätt att vara precis hur de vill. Den nya identiteten, som nu lanseras globalt, är den första totala omprofileringen för Burger King på 20 år och har inspirerats av loggan som företaget tidigare använde sig av under fyra decennier.
Omprofileringen har tagits fram med det digitala i åtanke där allt från färger och bilder till logga ska fungera extra bra i ett digitalt landskap. Den nya profilen ska även tydligare lyfta fram Burger Kings erbjudande av genuin mat: mat utan artificiella konserverings-, färg- eller smakämnen och ett förnyat hållbarhetslöfte.
Enligt Raphael Abreau, Head of Design pе Restaurant Brands International, kommunicerar den nya identiteten tydligare den pågående mat- och smakresa som Burger King befinner sig i:
- Design är ett av de viktigaste verktygen vi har för att kommunicera vilka vi är och vad vi står för. Design är också viktigt för att framhäva maten vi serverar och att våra gäster får den kompletta upplevelsen vi vill att de ska ha. Vi ville att designen skulle främja aptiten och att människor ska bli sugna på vår mat, de perfekt grillade burgarna, säger han.
Designelementen i den nya identiteten har arbetats fram för att bättre visa det som utmärker Burger Kings vision för framtiden. Samtidigt har företaget hållit sig nära sitt arv .
Daniel Schröder, marknadschef på Burger King i Sverige och Danmark, säger:
- Den nya visuella identiteten visar på vad Burger King handlar om; det är lekfullt med fokus på njutning, kvalitativa ingredienser och fräscha råvaror - god och bra mat helt enkelt! Det fångar den resa vi varit på en tid nu, med fokus på kvalitet, inga artificiella ingredienser och alla burgare gjorda på beställning.
Lanseringen kommer bland annat omfatta ny design av: logga, förpackningar, reklam, uniformer, menytavlor, skyltar, restauranginredning och sociala medier.