CSS:s ordförande ser framåt mer än någonsin
Ola Ahlsén, ordförande i Convenience Stores Sweden.
Efter ett annorlunda och omtumlande år ser Convenience Stores Swedens ordförande Ola Ahlsén fram emot ljusare tider i dubbel bemärkelse.
- Jag ser det som en jättestor bransch-kickoff när våra kunder kan börja handla som vanligt igen.
Det är viktigt att påminna sig att den tiden kommer nu när man kanske bara ser kalla och mörka månader framför sig. Nya restriktioner blandas med gamla, många kämpar för att överleva. Ola Ahlsén ser tillbaka på corona-året samtidigt som han blickar framåt.
- Precis som många andra började vi 2020 med många planer. Vår styrelse hade exempelvis inlett ett strategiarbete som såg både spännande och lovande ut. Vi hade aktiviteter inplanerade för hela året och precis som alla andra, fick vi tänka till och ställa om.
Inom det som kallas CSS Networking Program behövde endast tre arrangemang skjutas upp: Visual Markering-utbildning, Store Tour och en av flera Meetings for inspiration. Allt annat har kunnat genomföras, fast på ett annorlunda sätt.
- Däremot har vi fått lägga om det interna arbetet. Personalen har arbetat hemifrån och styrelsens möten, inklusive årsstämman i maj, har varit digitala. Men det har fungerat mycket bra och när det gäller möten tror jag att det delvis är vägen framåt. Inte varje gång, men kanske varannan. Man sparar definitivt såväl pengar som tid.
Ekonomiskt har CSS som organisation inga direkta problem till följd av ekonomin. Personalen har jobbat på och stundtals har man till och med haft mer än vanligt att göra. Behovet av information har självklart varit stort och jämsides med att medlemmar hör av sig, så har man haft en slags uppsökande verksamhet via telefon och webb.
- Det kändes också bra att vi lagom till semestern kunde använda medel från vår stiftelse så att medlemmar kunde ansöka om ett mindre ekonomiskt stöd, säger Ola och berättar att det uppskattades fullt ut av de kedjor som är helintegrerat anslutna.
- Tyvärr var det inte så många enskilda medlemmar som sökte. Det är synd eftersom det inte var något speciellt krångligt ansökningsförfarande. Och jag föreställer mig att alla kunde behöva 1300 kr som det handlade om per butik.
Digitala styrelsemöten och andra träffar på nätet, kommer att leva kvar i viss utsträckning, tror Ola Ahlsén.
Hitintills har inte CSS sett någon större utslagning av företag i medlemskretsen. Man kämpar verkligen för att hålla sina företag i gång. Kedjor med starka ägare har också kunnat hålla sina franchisetagare under armarna på olika sätt.
- Det gäller ju att finnas där när kunderna kommer tillbaka igen.
Grundidén med en organisation som CSS, att utveckla branschen och stötta dess enskilda medlemmar, har verkligen varit tydlig under 2020 och kommer så fortsättningsvis att vara.
- Vi sitter på mycket viktig kunskap som vi vill sprida samtidigt som vi vill fortsätta vårt påbörjade strategiarbete vilket syftar till att lyfta hela branschen, säger Ola som också vill framhålla hur bra styrelsen som helhet fungerar och vilken kompetens som finns där.
- Det är en stor styrka med denna blandning av enskilda handlare och representater för kedjor och grossister. Därifrån kommer många goda exempel vidare ut i branschen. Vår organisation finns på kartan på ett annat sätt än tidigare. Precis som hela vår bransch nu är mer synlig och något att räkna med. Här finns ju också de verkliga entreprenörerna, de som är snabba att ställa om när det blir aktuellt och som gör det med framgång.
Det finns många anledningar att se framåt, menar Ola Ahlsén.
Ola Ahlsén ser som sagt fram emot försommaren då vi förhoppningsvis har ett mera normalt samhälle igen. Han menar att convenience-handeln har ett speciellt bra läge då.
- Jag tror att folk kommer att tokhandla av pur glädje när proppen går ur. Det blir häftigt bara att gå ut och köpa en glass. Vilket kommer att gynna oss.
Till dess måste vi göra som Anders Tegnell alltid brukar säga: Hålla i och hålla ut.
- Vi vill att branschens olika aktörer hör av sig till oss. Medlemmar kan alltid få konkret hjälp och stöd. Övriga kan kanske bidra med att delge oss goda exempel.
Men helst vill Ola naturligtvis se att fler inser medlemsnyttan och ansluter sig till sin branschorganisation.
- Vi hoppas och tror att vi får välkomna många nya framöver.
Text: GUNILLA PIHLBLAD
Bild: PRIVAT