Tidskrifter vinnare i pandemitid
Att vissa kategorier inom convenience-handeln gått bättre än vanligt sedan corona-utbrottet, står helt klart. En sådan är tidskrifter som ju annars har en vikande trend. Hur ska du som återförsäljare nu använda detta på bästa möjliga sätt? Vi ställde några frågor till två nyckelpersoner på Tidsam; vd Daniel Andersson och försäljningschef Anders Lindholm.
Berätta kort om den allmänna utvecklingen, oavsett pandemin.
- Det säljs idag tidningar till ett värde av 1,2 miljarder i konsumentledet i svensk handel. De största produktgrupperna är familjetidningar, kändistidningar och barntidningar. Tidsam distribuerar ett sortiment om 2400 titlar från knappt 400 olika förlag ut till cirka 5500 återförsäljare runt om i Sverige. Av dessa finns drygt 2000 inom convenience-branschen. Även om tidningar och magasin har en svagt nedåtgående trend så är det en färskvara med ideligen nya omslag som vänder sig till kunder som vill unna sig och koppla av.
Vad konkurrerar tidskrifterna med idag?
- Hela printvärlden har en nedgång men Tidsams är mindre. Till skillnad från dagspress så är inte digitala varianter den stora konkurrensen. Bara fyra procent läser tidskrifter digitalt idag, medan motsvarande siffra för dagstidningar är 80 procent. Tidskrifter konkurrerar i stället med egentiden, sociala medier, film, träning, långkok … och denna konkurrens är hård.
Hur har då pandemin påverkat försäljningen?
- Helt klart positivt! Fler är hemma och fler har mer tid, kanske är man dessutom lite trött på sin övriga mediakonsumtion. Cirka hälften av våra återförsäljare har ökad försäljning under 2020. Tyvärr har vi ju många återförsäljare som normalt säljer stora volymer, där man också har stora tapp. Så totalt på helåret blir det inget plus för oss. Det som sticker ut är att läget är viktigare än någonsin.
Serietidningar är en de produktgrupper som ökat under 2020.
Vilka produktgrupper säljer bäst? Vad sticker ut?
- Serier går ännu bättre än vanligt. Man har mer tid hemma med barnen. Och vi har många fina produkter som uppmuntrar läsande och lärande.
- Sedan har vi krysstidningar. Det känns kanske viktigare än någonsin att träna hjärnan.
- Slutligen har Heminredning och Trädgård blommat upp som stark kategori under året. Dessa tre produktgrupper har dessutom samma utveckling i alla länder.
Hur ska återförsäljarna agera för största möjliga försäljning och lönsamhet nu när det finns extra potential?
- Tidskrifter är impulsprodukter och hur man lyckas beror så klart på var i butiken man har dem. Tro inte att tryckta tidningar är på utdöende, det är en myt. Se över sortimentet så att det verkligen blir maximerat. De som satsar lyckas alltid bra. Det är också viktigt att man mäter och följer upp vad som händer. Vi har en stark och kompetent säljorganisation som mer än gärna hjälper till. Kontakta oss, så kommer vi.
- Rätt satsningar i butik ger tydliga resultat, det finns dokumenterat. Ett utökat sortiment ger exempelvis en försäljningsökning med sex procent och tillägg av en sektion tio procents ökning. Vi vet också att flytt till bästa läge i butiken ger en ökning på 15 procent och att man med aktiviteter och kampanjer kan öka ända upp till 800 procent!
Så vad väntar ni på? Tänk till och se över ert tidskriftssortiment redan idag!
Text: GUNILLA PIHLBLAD
Daniel Andersson och Anders Lindholm intervjuades på pandemivis ...