Pressbyrån öppnar obemannad butik med garanterat trängselfri köpupplevelse
Maria Isaksson, affärsutvecklingschef, och Mariette Kristenson, vd, utanför nya Pressbyrån Go.
Nu är den öppnad, Pressbyråns första helt fristående Pressbyrån Go utanför Westfield Mall of Scandinavia. Den 26 kvadratmeter stora butiken stod redo att ta emot kunder den 19 januari. För att säkra att trängsel undviks har man anpassat tekniken så att det i nuläget enbart är en kund i taget som kan vara i butiken.
Go är Pressbyråns obemannade butikskoncept som möjliggör en ny nivå av tillgänglighet. Förra året öppnade den första Go-butiken inuti en Pressbyrån på Kungsholmen i Stockholm där man utvärderat och testat tekniken. Projektet har varit lyckat och nu påbörjas arbetet med att rulla ut de obemannade butikerna i större skala. Först ut står alltså Westfield Mall of Scandinavia - där vissa anpassningar gjorts för att säkra att det inte uppstår någon trängsel.
- Vi är väldigt spända på att öppna vår allra första fristående Pressbyrån Go, även om det såklart är andra förutsättningar än vi från början planerat för. Detta till trots är vi glada över att kunna ha en så pass flexibel och välutvecklad teknik att vi med trygghet kan slå upp portarna nu, säger Mariette Kristenson, vd på Reitan Convenience.
Den nya butiken ligger utanför Westfield Mall of Scandinavia.
Satsningen på Go-konceptet är långsiktig och man ser stora möjligheter i skalbarheten som konceptet erbjuder. Maria Isaksson, affärsutvecklingschef på Reitan Convenience och ansvarig för satsningen, menar att Pressbyrån Go passar på många olika ställen, inte minst på begränsade ytor eller där kundströmmarna är för små för att etablera traditionella butiker.
- Det är otroligt spännande att se vilka möjligheter den här tekniken skapar för såväl våra köpmän och konsumenter som fastighetsägare. Kunderna får en ännu smidigare och mer tillgänglig köpupplevelse samtidigt som fastighetsägare kan skapa ett stort mervärde även där kundflödet inte alltid är så stort, säger hon.
Kunder handlar på Pressbyrån Go genom att checka in med Pressbyrån Go-appen. När kunden tar en vara från hyllan läggs den automatiskt i den virtuella varukorgen med hjälp av kameror i taket och integrerade vågsensorer - utan att det behövs någon manuell scanning. Om kunden skulle ångra sig behöver de bara ställa tillbaka varan så försvinner den från varukorgen.