Ny energi-produkt på väg ut i convenience-butikerna

lewa christian bauer beskuren.j pg

Christian Bauer är sälj- och marknadschef för LEWA.

Den beskrivs som en norrländsk idé med gotländsk produktion. Det är inte snus även om man placerar den under läppen. Inte dryck även om den ger energi. Inte riktigt konfektyr men nästan…
Den heter LEWA och börjar inom kort att säljas hos Direkten och MyWay.

 

Som så många andra goda idéer föddes LEWA ur ett behov. Nämligen det som uppstod när den norrländske entreprenören Peter Johansson var på bockjakt och fick slut på snus. Han tog då ett granskott rakt under läppen och fick det att funka så pass att det ledde till ett utvecklingsprojekt. Som i sin tur ledde till en person som många i vår bransch känner igen, Christian Bauer.

- Jag var med och utvecklade det vita snuset som då hette Epok och som sedan blev Lyft, säger han och berättar att han efter tobaksbolagstiden blev kategorichef för bland annat tobak på Shell.

- Nu senast har jag jobbat som skidlärare. En sund livsstil är ett av mina stora intressen och därför passar det bra att jag nu säljer och marknadsför en produkt som denna.

För LEWA är enligt Christian Bauer en livsstilsprodukt som ska kunna ersätta såväl snus som energidryck och tuggummin. Eller i alla fall komplettera.

- Vår vision är att förse konsumenterna med produkter som är designade för att skapa ökad prestation, förbättrad andedräkt och bättre munhälsa. Det bygger på ett nytt och unikt recept och format som gör dem hälsosamma och enkla att använda.



lewa of sweden gotland fabrik3

LEWA tillverkas på Gotland.

Var kommer då Gotland in i bilden? Jo, Peter fick i utvecklingsarbetet med sig en riktig ”mästerblandare”, Thomas Melin som arbetat på bland annat Gotlandssnus. Tillverkningen sker nu också på Gotland. En annan kändis i sammanhanget är Bengt Jönsson, före detta försäljningsdirektör på Swedish Match, som finns med i LEWA AB:s advisery board.

I augusti gjorde man en testlansering och även om mottagandet var bra, så kändes det som att något saknades. Att man behövde en design som kommunicerade samma energi som produkten.

- Vi kontaktade då Jocke Jonason på New-The Innovators för att se om vi kunde göra produktens kvalitet mer tydlig i vår kommunikation. Och nu är vi mer än nöjda och klara för lansering i större format.


Förra veckan skickade man offerter till kedjorna och grossisterna i convenience-handeln inför konfektyrfönstret vecka 19. Man har redan Gymgrossisten som kund och säljer online via Snusbolaget och sin egen webbshop. Testförsäljning pågår också i LEWAs födelsestad Örnsköldsvik. Ett samarbete med Laget.se, företaget som bygger hemsidor åt många idrottsföreningar, är också etablerat. Det sistnämnda är viktigt då man vill ge tillbaka till idrottsrörelsen.

- Inom kort börjar LEWA dessutom säljas hos Direkten och MyWay med egen distribution. Samtidigt fortsätter vi vår dialog med alla aktörer inom dagligvaru- och servicehandel samt apotek, gymkedjor och hälsokostbutiker, säger Christian Bauer som avslutningsvis får frågan om vilka konsumenter man hoppas nå.

- De som vill ha ett bättre och nyttigare alternativ till energidrycker, de som vill ha både extra energi och fräschare känsla i munnen på en och samma gång. Men även de som vill sluta snusa eller trappa ner. Och det med en produkt som varken behöver tuggas, ätas eller drickas, vilket gör att man kan använda den när som helst och var som helst.

Över 150 miljoner kronor kommer att satsas i annonsering under tre år, bland annat i Expressen, Dagens Nyheter och Dagens Industri. Detta tack vare ett B2B-samarbete med Bonnier News. De två befintliga smakerna kommer inom kort att följas av flera.

Text: GUNILLA PIHLBLAD

lewa peter johansson agare vd

Peter Johansson, ägare och vd.


LEWA innehåller enbart naturliga ingredienser såsom energigivande ämnen, vitaminer, mineraler, antioxidanter och andra ingredienser som, enligt tillverkaren, skapar en positiv effekt för användaren. Alla aktiva ämnen är sammansatta på ett sådant sätt att det ger användaren en ökad prestation, välbalanserad smak med rätt fuktighet genom att en utsöndring av ingredienserna sker under en längre tid. Den skapar också ett pH-värde som ger användaren en bättre munhälsa och fräschare andedräkt under användning.
(Från LEWAs kommunikation).

 


Convenience Stores Sweden

08 - 505 970 30Kontakt

    Pressrum    |    Nyhetsarkiv    |   Rapporter och länkar |  Convenience Stores Index 

c/o Företagarna | 106 67 Stockholm  |  Besöksadress: Rådmansgatan 40
Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.