Skip to main content

Hur pandemin kan förändra vår bransch


 

covid 4948866 1920


"Covid kom och nockade oss, snabbt och hårt. Som bransch har vi varit väldigt kreativa. Vi har varit bra på att reagera, vi har blivit ”traktens hjältar” och vi ska försöka att förbli det. Förtroendet som kunderna har för oss - det ska vi använda för att bygga våra verksamheters framtid.”


Så säger Mark Wohltmann från NACS Europe, den internationella organisationen för vår bransch. I fyra korta avsnitt kommer vi att återge en del fakta och tankar som han sammanfattar så här:

”Vägen till återställande är lång. Det kommer att ta tid att komma tillbaka till någon form av normalitet. Var flexibla och anpassa er efter situationen. Oavsett Covid så måste vi fortsätta att hålla koll på de stora frågorna som att var och hur vi äter förändras, liksom hur vi rör oss ute i samhället. Just nu handlar det mest om att släcka bränder. Men vi får inte glömma den strategiska planeringen!”


Mycket sägs om ”det nya normala”, läget där vi har blivit vana vid lockdowns, rese-restriktioner och social distansiering. I denna aldrig tidigare skådade situation behöver vi släcka många bränder för att hålla företagen i gång och vid liv. Undersökningar visar att företag som snabbt omlokaliserar resurser vinner på det. Att agera snabbt är mycket viktigt. Troligtvis kommer eldarna att ha slocknat under 2021.

Men vad kommer sedan? Vad kan bli ”det nya (o)normala, en verklighet som kommer att vara väldigt olik den är vi har idag och som kommer fortsätta att förändras över tid? Företag som fokuserar på brandsläckning utan att avdela resurser för strategisk planering, kommer sannolikt att få det svårt i ”det nya (o)normala.

Innan Covid-19 styrdes vår bransch av better-for-you-foodservice, arbetsmarknadsregler, skadereducerande tobaksprodukter eller kommunala tillstånd och uppföljningar. Detta kommer så klart att finnas kvar, men vi kommer att få en ny agenda med exempelvis hemlagad mat, arbete från hemmet, hygienkrav i butiker, med mera.

Hur kommer en convenience-butik att se ut i detta nya onormala? Kanske mer hemmavarande kunder än pendlande. Kanske mer livsmedel än fast food. Kanske mer förpackat än färskt. Kanske mer konsumera senare än direkt. Och definitivt mer lokalt, mer hållbart och mer samhällsengagemang.

Och bensin - bilen blir kanske på modet igen, kollektivtrafiken är ute och trenden en helt annan.


skarmavbild 2021 01 27 kl. 14.24.36

 

Det ”normala” före 2020
Business-as-usual
Fokus på:
Kortsiktiga affärer
Operativa utmaningar
Långsiktig strategisk planering

Det ”nya normala” 2020/2021
Brandsläckning och strategisk planering
Fokus på:
Hantera förändringar på kort sikt
Långsiktig förberedelse för det ”nya (o)normala”

Det ”nya (o)normala”, 2022 och framåt
Träff eller bom
Företag som…
-…planerat bra: Träff!
…bara släckt bränder: Bom!

 

Fakta från Convenience Briefing 2020
The Global Convenience Radar Screen
Mark Wolthmann, Director NACS Europe

Kommande avsnitt i vår serie är:


  • Covid-19-påverkan

    Hur vår bransch (re)agerar
  • Förändringar i hur vi rör oss

    De största effekterna av förändrad rörlighet
  • Bra exempel

    Företag som gjort, och gör, riktigt bra saker