Där kunderna känner sig trygga, fortsätter de att handla
På Alla Hjärtans Dag är det tvårsjubileum hos Go Banana i Karlskoga. Här är lösvikten hjärtat i butiken och även om det blev en nedgång i våras, så har det hämtat sig tillbaka riktigt bra.
- Vi har gjort allt för att våra kunder ska kunna handla tryggt, säger butikschefen My Lilja.
Det är en stor butik, 400 kvadrat, med lösvikten som en visuell indragare utmed hela väggen direkt vid entrén. 270 sorter, alltid väl påfyllt, och med fredag och lördag som ständiga toppar. My och övrig personal jobbar stenhårt för att det ska vara både fräscht och säkert, vilket uppenbarligen gett resultat.
- I början fick vi lägga mycket kraft på att förklara hur det fungerar med smittan, att det inte är farligare att handla lösvikt än något annat, säger My och berättar att detta med att butiken inte har lock över lådorna, också behövde förklaras.
- Öppna lådor i kombination med att man spritar händerna, använder spadar som alltid är rena och plasthandskar om man så önskar, innebär mindre risk. Vi lägger däremot på locken på nätterna.
Samtidigt som lösvikten håller en bra nivå så har multierbjudanden på små påsar och dubbla styckesaker, ökat en hel del. My menar att lösvikten nog skulle ha ökat ännu mer om vi inte haft pandemin. Därför tror hon också på en ljus framtid för butiken där lösvikt idag står för cirka en femtedel av den totala försäljningen.
En enda sak har hon problem med när det gäller lösvikten.
- Leverantörerna restar ganska mycket och vi vill ju inte ha några ”hål” i vår fina lösviktsavdelning.
Skylt på MyWay Kungsgatan i Norrköping.
Fuat Ergul har två MyWay-butiker i Norrköping, en stor och en något mindre. De är olika drabbade vilket har med lägena att göra. Den mindre ligger mera centralt och där rör det sig inte alls lika mycket folk sedan pandemiutbrottet. I den stora på Kungsgatan går det däremot bra.
- Efter den första nedgången så har vi haft en ökning på hela konfektyrsegmentet. Även på snacks och dryck. Folk är hemma mer och handlar hellre i mindre butiker, tror han och berättar att informationen är viktig.
- Vi var snabba med att sätta upp affischer där Livsmedelsverket intygar att lösviktsgodis inte innebär större smittorisk.
Man kan märka att mer försiktiga kunder handlar mer inslaget lösgodis.
- Det ger ju lite sämre marginal. Men jag är glad att helheten ändå är så pass bra, säger Fuat Ergul.
Fanny Johansson, Godissvampen.
En annan MyWay-butik som tuffat på bra under 2020 är Godissvampen i Tyresö utanför Stockholm.
- Vi har inte tappat alls även om det inte är riktigt samma tryck som det brukar under fredagar och lördagar, säger innehavaren Fanny Johansson.
Precis som många andra har hon märkt att påsar säljer mer nu.
- Så det gäller att lyfta fram dem, exempelvis i kassalinjen.
Bild från Sega Gubbens Facebook-sida.
För Martin Johansson, Sega Gubben i Göteborg, har påsarna betytt väldigt mycket.
- Vårt tapp på lösvikten är totalt 20 procent. Men tack vare ökad påsförsäljning har vi hämtat tillbaka den omsättningen.
Text och foto: GUNILLA PIHLBLAD