Skip to main content

Nytänkande kan öka lönsamheten

kunde med mobil

 

Effekterna av pandemin kommer troligtvis att förändra köpbeteenden.
Convenience-handeln kan bli en framtida vinnare om den vässar utbud och tjänster.
Nya samarbeten och breddning av sortimentet kan vara inslag som stärker servicehandelns position.

 

Det är ovisst hur pandemin kommer att förändra vårt köpbeteende när det gäller dagligvaror och måltider. Kommer konsumenterna att attraheras av att gå tillbaka till gamla och tidigare vanor eller kommer det köpmönster som pandemin genererat att permanentas?


- Det är svårt att dra några slutsatser från tidigare pandemier. Den pandemi vi genomgår nu, upplevs som så diffus, konstig och obehaglig, att vi när det blir möjligt, kanske bara vill komma bort från den så fort det bara går, radera den från det kollektiva minnet. Det talar för att vi återgår, till det som fanns innan pandemin, det är en möjlighet, menar Magnus Söderlund, chef för Centrum för Konsumentmarknadsföring vid Handelshögskolan i Stockholm.

ARCTISTIC / Photo: Nicklas Gustafsson

Magnus Söderlund, chef för Centrum för Konsumentmarknadsföring vid Handelshögskolan i Stockholm.

 

En annan väg är att de beteenden och mönster som utvecklats under pandemin kommer att fortsätta att förstärkas.


- En ökning av e-handeln är möjlig. Före pandemin var det ungefär en procent av alla livsmedel som såldes online. Det är en otroligt låg siffra. Det finns dock stora olösta logistiska problem och det gör att det blir svårt att få lönsamhet i affären. Det bromsar utvecklingen av onlineförsäljning av bland annat livsmedel.


Enligt HUI, utgör nätförsäljningen under pandemin fem procent av dagligvaruhandelns totalförsäljning.

 

handsprit mm

 Undersökningar visar att butiker som är noga med att följa säkerhetsföreskrifter, uppskattas av kunderna.


I samband med pandemin har bla butiker och fast food-ställen infört en rad skyddsåtgärder som plexiglas framför diskarna, avståndsmarkeringar och möjlighet till handspritstvätt för kunderna. Vilket värde kan dessa åtgärder ha post Covid-19?


- Försiktighetsåtgärder som kan verka hämmande för andra sjukdomar som vinterkräksjukan och den årliga influensan, kan leva kvar.


Det kan finnas en poäng för butikerna att fortsatt uppmana till socialt avstånd och handtvätt i butik, det signalerar ansvarstagande.


- En annan aspekt för ökat fokus på säkerhet och trygghet kan vara att konsumenten blir mer intresserade av att veta vad som händer bakom kulisserna. Hur har en vara transporterats och vilket innehåll har den?



I takt med uppmaningar om att undvika trängsel och alltför mycket kontakt med obekanta människor, har intresset och viljan att minimera besöken i större dagligvarubutiker ökat. Konsekvensen kan vara att en del kunder styrt över sina inköp till servicehandeln.


- Mindre butiker där det inte samlas så mycket folk samtidigt, ökar nog i attraktivitet. För en convenience-butik är det lättare att hålla koll på kunderna och göra begränsningar om så krävs, säger Magnus Söderlund.


Aktuella undersökningar visar att butiker som är noga med att följa säkerhetsföreskrifter uppskattas av kunderna. De som slarvar kan avskräcka kunder från att handla i butiken.

 

greendeli

Greendeli och Pressbyrån är ett exempel på ett nytt samarbete för att sälja mer måltider i convenience-handeln.


Convenience-aktörerna letar ständigt efter nya exponeringar och nya sortiment som kan behålla och attrahera kunder.


- En möjlighet är att fortsätta att utveckla färdigmatskonceptet, dels färdigmat som man kan äta hemma men även färdigmat som kan ätas på plats i eller utanför butiken. Det går även att tänka sig hemleveranser av mat inom convenience, men som jag påpekade tidigare, det är svårt att få lönsamhet. 


- En utveckling av matkonceptet i butik är dock fullt tänkbar.

Vissa branscher har drabbats hårdare än andra av pandemin, vilken lärdom kan man dra?

-Vi upplever nu under pandemin hur starkt beroende vissa aktörer är av att få sälja vissa varor, exempelvis alkohol bland restauranger, får det inte säljas är det nästan omedelbar risk för nedstängning. Det signalerar även för andra branscher att försöka hitta fler intäktsvägar, för att slippa bli alltför beroende av en varukategori.


mobiltillbehor

Mobiltelefonrelaterade varor kan vara en ny intäktsväg för convenience.


Vilka andra affärsgrepp och nya intäktsvägar kan bli intressanta för convenience-handeln i framtiden?


- En kan vara mobiltelefonrelaterade varor, sladdar, skal, tillbehör med mera. Det är varor som konsumenten vill ha nu och sällan har tålamod att vänta på för att få hemskickade. En annan kategori är sminkartiklar, där det kan uppstå omedelbara behov och det finns säkert en hel del andra kategorier som representerar stor bekvämlighet för kunden. Mycket i framtiden handlar om att i utbud och tjänster, verkligen åstadkomma bekvämlighet för kunden.

 

circlek kjell SAMSUNG CSC

Kjell & Co på Circle K, Sibylla och Taxi är andra bra exempel på nya samarbeten.

 

Kan någon form av nya samarbeten bli intressanta?


- Allianser med andra aktörer kan bli intressanta, till exempel en form för pop-up butik inne i den egna butiken. Ett utrymme som en utomstående aktör kan hyra för en vecka och marknadsföra sina produkter. Det skulle göra själva butiken till ett intressant medium att exponera sina produkter i, det kan vara väskor, kläder med mera. Ett sådant initiativ kan driva kundtrafik.



Hur viktig är den digitala närvaron bland aktörer inom convenience-handeln, är det viktigt att synas online?


- Inte särskilt viktigt eftersom försäljningen ofta handlar om produkter som konsumenterna verkligen vill ha och behöver.


Ett annat område där convenience-handeln kan stärka sin position kan vara som ombud för paket.


- Som det är nu är det ofta långa köer för hämtning eller så måste mottagaren måste förbinda sig att vara hemma under en särskild tidsperiod, då går hela bekvämlighetsaspeketen förlorad. Här kan kanske convenience-aktörerna spela en mer betydelsefull roll i framtiden, förutsatt att man vågar tänka utanför boxen och bidra med smidiga lösningar, avslutar Magnus Söderlund.

Text: JOHAN ERICHS