Skip to main content

Hur din bransch (re)agerat på coronan

 

global conveneince radar screen



”Covid kom och nockade oss, snabbt och hårt. Som bransch har vi varit väldigt kreativa. Vi har varit bra på att reagera, vi har blivit ”traktens hjältar” och vi ska försöka att förbli det. Förtroendet som kunderna har för oss - det ska vi använda för att bygga våra verksamheters framtid.”

Så säger Mark Wohltmann från NACS Europe, den internationella organisationen för vår bransch. I fyra korta avsnitt, varav detta är det andra, återger vi en del fakta och tankar från NACS och Mark.

- Efter det att covid-viruset hade upptäckts i Kina för över ett år sedan, gick allt väldigt snabbt. Från rese-restriktioner till social distansering till fullständig lockdown. Eller med andra ord, människor hade först uppmanats ”lämna inte ditt land”, sedan ”lämna inte din trakt”, och ”lämna inte ditt hus”. I april hade världen stängts igen, flygresandet hade minskat med med 99 procent och mycket var helt nedstängt.

Under lockdown tilläts bara ”grundläggande” verksamheter vara öppna. De mest självklara var matvaruaffärer, apotek och brandstationer. De inte lika självklara var convenience-butiker som snabbt lades till på listan i de flesta länder. Samtidigt adderade vissa länder lite mer udda ”nödvändigheter” som ost-, vin- och chokladbutiker i Frankrike. USA kompletterade med marijuana-apotek och vapenaffärer. Liknande saker kunde ses över hela världen med olika lokala nyanser.


best practice customer social distancing

 

Nackdelarna med lockdown för convenience- och bensinbranschen blev samma i alla länder, fastslår Mark Wohltmann. Bensinförsäljningen sjönk, beroende på läge i princip ner till noll. Samma sak med butiker i reselägen, speciellt jobbpendlingen avtog. Människor arbetade hemifrån, friställdes eller sades upp, skolor stängde. Det fanns i princip inget behov av vare sig bensin eller on the go-konsumtion. Restauranger fick till stor del stänga ner, samma sak med serveringar i convenience- och trafikbutiker. Och även här hade många, beroende på läge, i princip noll försäljning. Butiker på tågstationer och andra reserelaterade lägen drabbades allra hårdast.

Men Mark Wohltmann menar att det också finns fördelar med lockdown, vilka kan ses i förhållande till lägena. När människor stannade hemma för att de inte fick resa och för att de ville undvika stora butiker med mycket folk, fick mindre butiker i närområdena en signifikant uppgång, en del fördubblade sin omsättning. Förvisso drivet av läget, men också av det faktum att konsumenterna litar mer på den lokala butiken med en synlig ägare, än på en ”hypermarket” med en anonym företagsägare.

- En trend som startade redan före pandemikrisen och som definitivt har accelererat sedan dess.

best practice crative apporaches


Handlarna ställdes inför massor av frågor och avgöranden som de inte var förberedda på: Logistiken förändrades, det var få kunder åt gången i butikerna och ju längre lockdown varade, ju mer frustrerade blev kunderna, man såg exempelvis att utfall mot personal ökade. Handlarna fick därför extra kostnader för säkerhetsutrustning och knappt någon tid för kommunikation med personal och andra i sina nätverk. Det blev helt enkelt mycket att ta hand om.

För att hålla ut och vinna över tiden till dess vaccinet haft sin verkan, måste handlarna skaffa sig kunskap om, inte bara nya lagar och regler, utan också hur andra gjort för att få det att fungera. Att läsa branschtidningar kan till exempel ge många goda tips och exempel.

- Vägen till återhämtning kommer att vara lång men investeringar i bland annat säkerhet, måste göras direkt. Och även om pandemin är en aldrig tidigare skådad kris, så kan man samtidigt hitta möjligheter. De finns i förtroendet som kunderna har för vår bransch, avslutar Mark Wohltmann.


Kommande avsnitt i vår serie är:

Förändringar i hur vi rör oss

De största effekterna av förändrad rörlighet

Bra exempel

Företag som gjort, och gör, riktigt bra saker

Föregående avsnitt:

Det nya (o)normala
Hur pandemin kan förändra vår bransch