Skip to main content

Störtdykning i mars följd av viss återhämtning

gottmix


En grossist som drabbats hårt av minskat intresse för lösviktsgodis är Privab som är marknadsledande inom segmentet. Normalt säljer man över 10 000 ton om året varav 6 000 genom sitt eget koncept Gottmix. Resterande 4 000 ton går genom convenience-handeln.


Privab har haft en bra utveckling på lösvikt under flera år. 2019 var den plus 15 procent jämfört med året innan. 2020 började också bra. Fram till mars stod det plus åtta på rapporten. Det krävdes en pandemi för att bromsa detta tuffande tåg. Första månaden som inkluderade påsken, blev tuff.

- Vi hade ett tapp på runt 50 procent under april, säger vd PA Melander. Det vi såg under året var att det dessbättre hämtade sig, att man började köpa lösviktsgodis igen. Vi såg även en förskjutning från oinslaget till inslaget. Året slutade med minus 18 procent jämfört med 2019, så det finns en del att ta igen.


Vilka åtgärder har ni vidtagit med anledning av utvecklingen?

- Vi gick ut med information att Covid-19 inte smittade via lösviktsgodis. Vi erbjöd även våra butiker att köpa handsprit, munskydd, våtservetter, med mera som de kunde ha i anslutning till sina avdelningar. Vissa butiker satte upp någon form av avskärmning så att kunderna skulle kunna hålla avstånd för att plocka sitt lösviktsgodis. Vi har också tagit fram och testat en färdigpackad burk. Detta med lite olika framgång då hela konceptet med lösviktsgodis bygger på att man som konsument själv väljer sina favoriter och hur många man vill ha av varje sort.

Vad tror du om den närmaste framtiden?


- Att återgå till tidigare försäljning kommer nog ta ett år, kanske två, efter avslutad pandemi. Men detta med att få välja sina favoriter i det antal man vill, är så starkt för kunderna och därför tror jag stenhårt på en normal nivå så småningom. Har man dessutom ett lite mer premiumsortiment inom kategorin som Privab besitter, så är jag fullt övertygad om att vi ska komma tillbaka till 2019 års nivå inom ett par år, säger PA Melander.

 

jacob med vagg och lager

Jacob Youseff, ägare och vd, Candy People.

En leverantör som redan innan pandemin rent strategiskt jobbade för att bli mindre beroende av lösviktsgodis, är Candy People. När vi intervjuade vd Jacob Youssef i början av mars framförde han åsikter om ”monopolet” på lösviktsgodis, som han menade länge varit ett problem för branschen.

- Lösviktsgodis är den enda kategorin där man inte kan höja priserna eftersom det blivit en lockvara. I stället för att våga ta betalt så att fabrikanterna kan utveckla och återinvestera, så sänker man priserna till påsk och jul och andra storhelger sa han då och berättade att man därför satsade på export av det svenska lösgodisfenomenet. 


Idag sammanfattar företagets PR-ansvariga Hannah Mattsson läget så här:

- Våra största volymer på lösvikten har gått på export men den försäljningen har rasat under pandemin. Den repade sig strax innan sommaren med sen kom andra vågen och den sjönk igen. Servicehandeln fick sig en törn och vi hade hoppats att Halloween skulle stötta upp, men då kom andra vågen och det var väldigt lite trafik till butikerna. I dagligvaruhandeln har vi ökat vår försäljning under 2020 jämfört med året innan. Detta tack vare en förskjutning av volymer inom de olika lösviktskoncepten i Sverige.

Redan under 2017 började Candy People fokusera mer på produkter inom det förpackade segmentet och den strategin har varit lyckosam under pandemin där företagets försäljning av påsar ökat rejält.

Tror ni att folk kommer att handla lösgodis på samma sätt som tidigare när det blir normalt igen?

- I butikerna har det gått ner mellan 20 och 30 procent generellt. Vissa har klarat att hålla försäljningen uppe och en del har tappat. Vi tror inte att den kommer att ligga på samma nivå som innan pandemin. Visserligen kommer folk fortfarande köpa lösviktsgodis, men inte i samma omfattning som innan pandemin, avslutar Hannah Matsson.


stefan ragnarsson

Stefan Ragnarsson (till höger) jobbar inom kedjan Go Banana samtidigt som han driver en egen butik i Borås. Hans kollega Anders Enström har också ett ansvarsområde inom kedjan och driver en butik i Jönköping.


En kedja med starkt volymfokus på lösviktsgodis är Go Banana som idag har tio butiker. Stefan Ragnarsson är konceptansvarig och berättar att man klarat sig bättre än marknaden totalt.

- Det är lite olika beroende på lägen. Men totalt har vi ett plusminusnoll mot 2019 på jämförbara enheter. Glädjande nog har vi också ett par nya butiker som gått riktigt bra. 




Precis som PA Melander och Hannah Mattson, tror Stefan Ragnarsson att det inte kommer att bli som vanligt över en natt, även om pandemin drar sig tillbaka.



- Det gäller nog inte bara lösviktsgodis, utan våra vanor rent allmänt. Sverige behöver återhämta sig och vad som sedan blir det nya normala återstår att se.

Text och foto: GUNILLA PIHLBLAD

 

Läs vår artikel från i våras:
Hur illa är et med lösviktsgodiset?