Kicka i gång glassen direkt!
Glassföretagen bryr sig inte om väder. De lanserar sina nyheter i mitten av februari eftersom de vet att de här första veckorna kan betyda mycket. Kedjor och enskilda handlare hänger så klart på och den försäljning man missar i starten kan man inte ta igen. Så visa stolt upp dina iskalla nyheter så snart du kan.
Jodå, det kan kännas lite märkligt att i snöslask och gråväder göra reportage om glassnyheter. Men samtidigt är det lika angeläget varje år att lyfta fram den här viktiga försäljningen. Viktigt för att man ska smida medan järnet är varmt. Eller kanske snarare medan glassen är kall … och het. Kort sagt: När det kommer styckesaksnyheter vill folk testa!
Men glass är viktigt också för att det är lönsamt.
Jörgen Ingemarsson, Direkten Nora.
- Den är en av de få marginalstarka kategorierna så därför jätteviktig. En indragare som jag under säsongen alltid har i passagen på vägen in i butiken, säger Jörgen Ingemarsson, Direkten i Nora.
Jörgen säljer styckesaker året runt, men har på vintern bara en box som står längre in i butiken.
- GB får vara med året runt. Till säsongen kompletterar jag med en Triumf-box och med mjukglass som vi säljer mycket av.
Jörgen gör inget av en slump. Han har god koll på försäljningsandelar och hur ytorna ska disponeras för bästa möjliga lönsamhet. Butikens största kategori omsättningsmässigt är drycker. Men glassen försvarar sina kvadratmetrar och just nu förbereder han sig för att flytta fram boxen där nyheterna så klart ska frontas.
Har du någon egen favorit än så länge?
- Magnum är ju ett säkert kort, men alla nyheter brukar sälja bra.
Lena Liljesund, OKQ8 Fjugesta.
På OKQ8 i Fjugesta har Lena Liljesund ”hängt på låset” för att beställa nyheterna.
- Det gör vi alltid så snart vi får, vilket var förra veckan. Men vi fick inte alla GB-sorter vilket är synd. I morgon ska de dock vara på plats.
Macken har en Triumfbox men den kommer fram lite senare. Liksom mjukglassen vilken precis som i Nora, säljer bra och är en viktig medlem i glassfamiljen.
- Styckesaker har ju de båda livsmedelsbutikerna i närheten. Men det är bara vi som har mjukglass och många kommer hit bara för den. Sedan är det alltid en bra kombo när det kommer familjer eller kompisgäng som ska handlar glass och det finns mer att välja på.
Precis som hos Jörgen i Nora är glassen omtyckt inte bara av kunderna, utan även av handlarna för sin goda lönsamhet.
- Det ska bli kul att börja promota nyheterna på sociala medier. Jag vet att många nyfikna kommer hit och testar då, säger Lena.
Någon egen nyhetsfavorit?
- Cornetto är ett säkert kort. Men det är ju å andra sidan sett Magnum också, säger Lena Liljesund.
Innan försäljningen i butikerna startar så har kedjorna centralt gjort sitt jobb. Vilket de sedan fortsätter med under hela säsongen.
- Visst kan det känns tidigt att redan runt vecka 7-8 börja marknadsföra glass. Men vädret kan vända snabbt och så fort vårsolen tittar fram är säsongen i gång, säger Carina Ståhlberg, kategoriansvarig för glass på Emab.
- Vi visar redan på pumpplanen att vi har fräscha nyheter i butiken för att locka in konsumenten och självklart återkommer erbjudandet även inne i butiken.
Att Sverige är avlångt ser Carina som en utmaning.
- Det som är aktuellt i Skåne just nu dröjer det ytterligare någon vecka innan det blir aktuellt i Norrland. Eftersom vi har en viss flexibilitet och lokala möjligheter i Emab kan butikerna i detta fallet anpassa säsongsstarten på ett för dem passande sätt.
Hur förbereder man sig bäst som kategoriansvarig?
Frågan går nu till Cecilia Engdahl på Direkten.
- Leverantörerna presenterar sina produkter och vi gör tillsammans upp om vilka kampanjer vi ska ha och vad vi ska fokusera på. För nyheterna gör vi så kallade synlighetskampanjer, ibland också priskampanjer. Nyheterna säljer ju sig själva eftersom kunderna vill testa. Vi gör också mycket på Facebook och Instagram för våra medlemmars räkning. Bland annat en del tävlingar som alltid lockar till aktivitet.
Har du några allmänna råd och tips för ökad glassförsäljning och maximal lönsamhet?
- Butikerna har ju oftast begränsat med utrymme och det är flera lönsamma kategorier som tävlar om plats. Men eftersom glassen är mycket styrd av väder och vind, så är det viktigt att man under varmare perioder har boxen på bästa säljplats, säger Cecilia Engdahl.
Text, foton från butiker och film: GUNILLA PIHLBLAD
Klicka på filmen och få en snabb sammanfattning av glass-starten.