Skip to main content

Triumf Glass laddar upp för att ta större del av kakan

 

felix narmare

Felix Müntzing, Triumf Glass.

Pandemin i sig har varit en utmaning, men på Triumf Glass är framtidstron ändå stark. Med nya styckesaker och en utökad satsning på framför allt servicehandeln, siktar man in sig på att ta marknadsandelar.
- Vi utmanar Magnum, sammanfattar Felix Müntzing, försäljnings- och marknadsansvarig.


För ett år sedan intervjuade vi Felix som berättade att det gick väldigt bra, att man var nummer två på marknaden och i position att ta för sig mera. Framför allt på pinnglass. Nya produkter i kombination med utökat samarbete, både med kedjor och andra varumärken, skulle vara vapnen i kampen.

- Det handlar om att vi kommer in som alternativt glassmärke. Poängen är ju att det gynnar hela kategorin eftersom glassförsäljningen alltid ökar totalt när man tar in ett andra märke.



Det var då och nu är nu. Vad har då hänt sedan sist? En pandemi kom emellan.

- Vi drabbades hårt eftersom vi har storkunder som Liseberg och Stena Line. Men samtidigt gick det väldigt bra i dagligvaru- och servicehandeln, säger Felix Müntzing och konstaterar att detta med att ha två ben, är viktigare än någonsin.


- Vi ökade omsättningen på helåret tack vare att det trots allt konsumerades mer glass.




Positionen som offensiv tvåa är ett bra läge när man ska vinna ytterligare marknad. Felix är ganska rakt på sak.

- Vi ska utmana genom att bland annat satsa stenhårt på vår Farbror Arne-serie. Med exempelvis utomhusreklam ska vi förmedla den lokala, genuina varianten som vi tror att folk är extra intresserade av ett år som detta.

Lokalt är en trend, menar Felix och berättar att man nu också bygger ut ”glassfabriken i Sävedalen”. Den som startades av hans farfar en gång i tiden. I maj ska det stå klart.


Årets styckesaksnyheter är enligt Felix Müntzing bättre än någonsin. På Farbror Arne-fronten satsar man på saltlakrits, ett säkert kort. Tuttifrutti-pinnen gör man i samarbete med Fazer och så är det då Snickers, den som ska ge Magnum en riktig match.

- Det är ju ändå Sveriges mest sålda konfektyrprodukt och den gör sig väldigt bra som glasspinne.

Den utökade satsningen på convenience-handeln består i första hand av två nya key account managers, vilket innebär det en ökning med 50 procent på säljsidan.

 

Text och foto: GUNILLA PIHLBLAD