Unik tillväxt av e-handel under 2020
Visst var det väntat. Men E-Barometerns årsrapport för 2020 som släpptes under tisdagen, gav svart på vitt i tydliga siffror. Totalt ökade e-handeln med 40 procent jämfört med 2019 och mest ökade dagligvaruhandeln där click & collect blev en framgångsfaktor. Vår bransch påverkas av denna utveckling eftersom många paketombud finns där.
Rapporten presenterades av Postnord på direktsända Retail Day av e-handelsexperten Arne Andersson och detaljhandelsanalytikern Carl-Fredrik Teder. Det svåraste prognosåret någonsin, sa de och hänvisade till att man strax innan pandemin bröt ut, bedömde att ökningen skulle bli elva procent.
Det är många produktkategorier som vuxit och allra bäst har det gått för dagligvaruhandeln som har en ökning på 95 procent på helåret. Därefter kommer Möbler 63 procent, Skönhet & Hälsa (där även apotekshandeln ingår) med 59 procent, Hemelektronik 43 procent, Bygghandel 41 procent, Sport & Fritid 38 procent, Böcker & Media 26 procent, Kläder & Skor 16 procent och Barn/Baby/Leksaker 8 procent.
I siffror handlar det om en tillväxt på 35 miljarder och en sammanlagd e-handelsförsäljning på 122 miljarder. Bara ökningen motsvarar hela 2012 års totala e-handelsomsättning. I och med detta är e-handelns andel av den totala försäljningen 14 procent (11 procent året innan).
Vilka är det då som e-handlat? Ja helt klart har många äldre hittat till den här formen av inköp. Gruppen 65-79 år har nämligen växt med mer än 40 procent.
En av de viktigaste effekterna av corona-pandemin ur ett e- handelsperspektiv är breddningen av e-handelskonsumtionen. Runt hälften av respondenterna uppger att de har klickat hem nya typer av produkter på nätet under året.
Den bransch som fått flest nya e- handelskunder är den pandemirelaterade hälso- och apoteksvarubranschen. Allra störst är trenden i den äldsta åldersgruppen men även andra grupper har breddat sina konsumtionsmönster. På dagligvarusidan var barnfamiljerna trögstartade i pandemi-inledningen, men under året har 18 procent i åldersgruppen 30-49 år börjat handla dagligvaror på nätet.
Postnord har i år speciellt tittat på begagnathandeln på nätet. Ungefär hälften av de som e-handlat överhuvudtaget har handlat begagnat någon gång under året. Den mest populära marknadsplatsen är Tradera, följd av bubblaren Facebook och därefter Blocket. Den mest populära varukategorin att e-handla second hand är möbler och heminredning. På andra plats hamnar kläder och skor och på tredje barnprodukter och leksaker.
Det vanligaste är fortfarande att hämta sin produkt på ett upphämtningsställe men hemleverans blir allt vanligare. 2019 levererades den senaste e-handlade varan till ett utlämningsställe i 65 procent av fallen. 2020 var den siffran 53 procent. Detta samtidigt som hemleveranserna ökat med sex procentenheter under året och var uppe på 17 procent i december.
Paketombud har under de senaste åren blivit mer efterfrågat. Detta beror delvis på de flexibilitets-fördelar det innebär för konsumenterna som kan hämta paketet när de vill, i kombination med att slippa möta andra människor hos ett ombud. Dessutom har utbredningen av paketautomater ökat under året som gått. Sammantaget har detta lett till att fler önskar få sitt paket levererat till automaterna. Det konstateras också att fler vill få returer upphämtade i hemmet.
Betalningsalternativen har också betydelse och fler avbryter köp om de inte är nöjda med de alternativ som erbjuds. För att konsumenten ska få en bekväm köpupplevelse gäller det att e-handlarna upprätthåller en hög nivå på leverans- och betalningsalternativ. Många vill betala med swish och för första gången i E-barometerns historia minskar andelen köp i mobilen. Förmodligen för att man tillbringar mer tid i hemmet.
Avslutningsvis konstateras att det blir svårt att matcha fjolårets tillväxt och att en tidig prognos landar på sju procents ökning av e-handeln när man summerar 2021.
E-barometern ges ut av Postnord i samarbete med Svensk Digital handel och HUI Research.