Sportlovsgäster inte bara av godo
I vanliga fall är sport- och påskloven en positiv påfrestning för Roger Fayad på Sibylla vid E45-rondellen i Åmål. I år har det tagit lite extra på krafterna eftersom alldeles för många inte respekterar avstånd och andra regler.
Ett trafikläge i anslutning till en väg som leder till vinterlovsorter, är så klart guld värt. En vanlig söndag har Sibylla Åmål cirka 300 gäster. En sportlovssöndag tredubblas antalet. Det är man vana vid och kan hantera.
Coronaåret 2021 har inte inneburit något undantag. Det är lika mycket folk som vanligt. Men skillnaden är att alldeles för många gäster inte respekterar de regler som gäller; struntar i skyltar, flyttar på stolar, tränger sig in och - hör och häpna - bryter upp låset till toaletten.
- De allra flesta sköter sig. Men eftersom anstormningen av kunder är så stor är det viktigt att vi som jobbar här kan lägga vår energi på att laga och servera mat. Inte på att agera vakter och köra ut folk.
Många av er kanske har läst om problemet i Åmål i någon av kvällstidningarna, sett på TV eller hört i radio. Roger Fayad förstår inte riktigt att artikeln i lokaltidningen fick en sådan spridning och att rubrikerna blev så ”kaos-vinklade”.
- Jag sa i den första lilla artikeln att vi hade haft jättemycket folk och att en liten del av dem inte hade skött sig så bra. Efter att den publicerats exploderade det i riksmedia. Visst är det roligt med uppmärksamhet, men här kändes det som att man ville skapa rubriker.
- Vi vill inte sända ut dubbla signaler. Rubriker och artiklar som dessa kan ju göra att folk inte stannar här. Vår önskan är ju helt enkelt bara att kunderna ska respektera såväl allmänna lagar och regler som oss, eftersom det är vi som får ta konsekvenserna av eventuella överträdelser.
Roger Fayad
Ägarna och personalen har gjort allt för att förbereda och informera inför anstormningen. För det första hänvisa till driven, men även ordnat med separata in- och utgångar, plockat bort stolar, tejpat för bord, låst toaletten för att förhindra köer. Och så handsprit, avståndsskyltar med mera.
- Det finns en rastplats med toaletter på andra sidan vägen och vi har hänvisat dit, säger Roger och berättar att under tiden han gick ut för att visa denna, trängde sig gäster in via utgången, tog sig fram till toaletten och bröt upp låste med skruvmejsel.
Man tror inte sina ögon!
Återigen vill vi poängtera att de allra flesta sköter sig bra. Men Roger funderar på vad det är som gör att folk beter sig annorlunda på snabbmatsrestauranger. McDonald’s i Säffle har haft liknande problem. Efter artikeln i GT kontaktades han av en restaurangägare i Göteborg som kände igen beteendet.
- I livsmedelsaffärerna och på finkrogarna tar man det lugnt. Men något verkar trigga i gång ett oansvarigt beteende när man kommer in på ställen som vårt.
En typisk ursäkt från gäster som tar stolar från andra bord så att man kan sitta fler tillsammans där man bara dukat upp för ett mindre antal, är ”vi satt ju tillsammans i bilen”.
- Visst är det så. Men det är ju vi här på Sibylla som får ta smällen om det exempelvis skulle bli en inspektion. Varför är det så svårt att visa respekt?
Sportlovsveckorna, där trycket på Sibylla Åmål är som hårdast torsdagar och söndagar, har passerat när detta läses. Men påsken är inte långt borta.
- Det är en kortare period men samtidigt mycket folk alla dagar. Roligt när allt fungerar även om man får veta att man lever. Nu håller vi tummarna för att alla gäster tänker sig för då.
Roger Fayad och hans familj driver även Sibylla i Säffle. Det har man gjort i 20 år. För sex år sedan byggde man Åmål-anläggningen som 2019 omsatte drygt tio miljoner. Försäljningstappet under 2020 har varit markant.
- Men jag är glad att vi inte behövt säga upp eller korttidspermittera. Vi jobbar stenhårt för att få det att gå runt och överleva till dess allt blir som vanligt igen.
Text: GUNILLA PIHLBLAD
Bilder från Sibylla Åmål