Har det vita snuset blivit FÖR populärt?

skarmavbild 2021 03 10 kl. 14.12.45

 

Expressen tog nyligen i en artikel upp fenomenet att unga influensers gör reklam för vitt snus. Det har visat sig effektivt men kan också medföra ett problem. Enligt Folkhälsomyndigheten bör dessa tobaksfria snussorter regleras på samma sätt som tobak.


Att marknadsföra tobak är som bekant olagligt. Det vita snuset får dock visas upp eftersom det är tobaksfritt. 


– Det finns ingen specifik reglering som de här produkterna faller inom, säger Josefin Holmberg på Konsumentverket till P3 medan Josefin Jonsson, chef för enheten för tobaksprevention på Folkhälsomyndigheten, oroar sig för att vitt snus ska leda till att fler yngre börjar använda detsamma. Hon anser att dessa produkter bör regleras på samma sätt som tobak.

I mars väntas regeringen lämna ett resultat på den utredning som inleddes i februari 2020 gällande om och hur bland annat tobaksfritt snus ska regleras. 

Enligt en ny rapport av organisationen A Non Smoking Generation ska enbart Lyft ska ha marknadsförts av minst 13 olika influencers till ett uppskattat värde av 2,3 miljoner kronor, och en räckvidd på 1,5 miljoner.  Här menar man att tobaksindustrin har ett ansvar.


Enligt Folkhälsomyndighetens senaste undersökningar av tobaksbruk har användningen av snus ökat bland de yngsta under 2020.

- Detta kan man anta beror på att just det tobaksfria snuset har ökat i popularitet, menar Josefin Jonsson på Folkhälsomyndigheten. Därför är en reglering av dessa produkter särskilt angelägen, säger hon till Expressen.



Convenience Stores Sweden

08 - 505 970 30Kontakt

    Pressrum    |    Nyhetsarkiv    |   Rapporter och länkar |  Convenience Stores Index 

c/o Företagarna | 106 67 Stockholm  |  Besöksadress: Rådmansgatan 40
Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.