Företag som gjort, och gör, riktigt bra saker
Nu har vi i tre avsnitt delat med oss av NACS Europes och Mark Wohltmanns insikter. Det har handlat om hur convenience-branschen re(agerat) på Covid-19 och om hur pandemin kan komma att förändra den.
I detta sista avsnitt ska vi titta på den årliga sammanställningen av ”goda exempel” från hela världen. Ett unikt tillfälle att få en worldwide-översikt och kanske en och annan överförbar idé.
FGC, Argentina
Vi börjar i Argentina och bensinkedjan FGC som hänvisar till ett talesätt som man tagit till sig: Det finns inga dåliga lägen, bara stackars operatörer utan passion för sin sin verksamhet. Baserat på detta började de återuppliva övergivna lägen med ett enkelt koncept: Hög kvalitet på mat, femstjärnig-hotellstandrad på toaletterna och premiumbränsle.
Att ta med: Det lönar sig med passion, speciellt när den kombineras med känsla för detaljer.
Nouria Energy, Lewinstone, Maine, USA
Den här handlaren återutvecklade hela sitt koncept för att passa konsumenternas önskan att leva hälsosamma, balanserade liv genom att använda lokalorienterade grafer, klarare färgsystem, yvigare layout och fokus på fräsch, hälsosam mat och funktionella drycker.
Att ta med: Om kundernas förväntningar förändras, så behöver hela butikskonceptet göra detsamma.
Sainsbury’s, London, UK
Under en längre tid har convenience-handeln lämnat ”the last mile profit” till tredjeparts-aktörer. Sainsbury’s motverkade detta genom att introducera ett skräddarsytt koncept för den tidspressade Londonbon: Beställ max 20 varor via vår app och få det levererat inom 60 minuter.
Att ta med: ”The last mile” har blivit ett nytt slagfält, ett hot och en möjlighet.
Spar mobile, Nederländerna
Den är gjord av en skeppscontainer, den 18 kvadratmeter stora (lilla?) Spar-en-persons-butiken som erbjuder självutcheckning och regeln att bara en person får vara i butiken åt gången. En bekväm och säker shoppingmiljö helt i linje med de restriktioner som gäller.
Att ta med: Flexibilitet, mobilitet och snabba åtgärder blir vinnare i det nya (o)normala.
”Frau Renate” från Dr, Oetker, Tyskland
Dr. Oetker, en företagsgrupp av gästfrihet, banker och bagerivaror, återuppväckte sin ikoniska husmorsmodell från 50-talet, ”Frau Renate” med det här konceptet som kombinerar bageri, bistro och convenience.
Att ta med: Om du har en ikon: använd den. Men var försiktig med hur värderingar ändras från dåtid till nutid.
Sheetz, USA
”Vår vision har alltid varit att skapa en verksamhet som gör Sheetz, som det ser ut idag, onödigt”. Genom detta har Sheetz alltid varit först med att introducera nya tjänster, som till exempel betala-vid-pumpen 1990, touch screen-beställning 1995, espresso bars 2005, …
Att ta med: Genom att vara den som agerar först på möjligheter och hot, är man alltid steget före
Veggie Prêt, London, UK
Segmenting the market: Vegan
Med insikten att kunderna ville ha en strikt veganbutik, kopierade den här handlaren sitt existerande coffeehouse-koncept, ändrade färg från rött till grönt och säljer bara utvalda vegan-produkter som sitt standardsortiment.
Att ta med: Kunderna värdesätter när man markerar deras behov och önskemål.