Ramlösa Funktionsvatten och Loka Stilla Vatten ska släcka nyhetstörsten

drinking 2704297 1280


När vi öppnar dryckesfönstret vecka 15 ser vi en hel del nyheter från de två stora bryggeriföretagen. Carlsberg Sverige slår på stort med en helt ny typ av Ramlösa medan Spendrups tar det lite coolare och lanserar Loka som ett stilla vatten. Utöver detta skymtar vi en hel del andra goda nyheter.


Bryggerierna har haft det tufft under pandemin eftersom de till så stor del levererar till restaurangerna. Lägger man till tapp på gränshandeln och servicehandeln så räcker inte de positiva siffrorna för dagligvarusidan och Systembolaget till för att skapa ett bra resultat.

Men det finns ljuspunkter och intressanta förändringar i konsumenternas beteenden. Som att 3,5-öl och drinkmixers ökade markant i våras. Och även om restaurangsidan tappar mycket så ökar Systembolaget vilket kan kompensera en del för de bryggerier som är stora där. Som alltid är flera ben en fördel.

Generellt för servicehandeln är ett totalt tapp på dryck eftersom folk inte längre är i farten på samma vis och tar med sig en 50 cl-PET i språnget. Vissa kedjor har klarat sig bättre än andra, ja till och med ökat. Läget har kanske aldrig haft så stor betydelse som nu.

ramlasa funktionsvatten


Vad har vi då att se fram emot? Vad ska släcka branschens nyhetstörst? Vad ska exponeras på bästa säljplats och ge välbehövliga intäkter till alla led?

Låt oss först konstatera att några nyheter redan är historia. Som Ramlösa Päron och Loka Jordgubb/Granatäpple som kom i januari. Och att man inom Reitan och Circle K fått förhandslansera den stora nyheten - Ramlösa Funktionsvatten. Ett spännande sätt att ge det över 300-åriga varumärket en helt ny ”funktion”.

Ramlösa Funktionsvattnen kommer i tre olika varianter, alla i så kallad sleekcan. Ramlösa Fokus innehåller extrakt från ginseng samt 105 mg naturligt koffein från gröna kaffebönor och är smaksatt med melon. Ramlösa Vitamin innehåller extrakt från acerola och goji, som är rika på
vitaminer, mineraler och antioxidanter. Nyheten, smaksatt med granatäpple, ger 100 procent av det rekommenderade dagliga intaget av C-vitamin och 50 procent av det rekommenderade dagliga intaget av A-vitamin. Ramlösa Balans, smaksatt med citron, innehåller extrakt från ingefära och grönt te, som är rikt på antioxiderande ämnen.

Alla tre varianterna innehåller naturligt elektrolyter och mineraler så som magnesium, kalium, kalcium och natrium. De har en frisk smak med lätt sötma från frukt och är helt fria från artificiella sötningsmedel. Kalorimängden är under 20 kcal per burk.


loka nya


Carlsberg Sverige kommer samtidigt med två nya smaker på Festis; Peach Mango och sockerfria Kiwi Pineapple. Spendrups har som sagt sin Loka Stilla Vatten samt Loka Fläder/Päron, två nya Naia, nämligen Passion och Jordgubb. Vidare Cuba Cola i ”tjockburk” 33 cl och 150 cl pet, en ny Norr samt Melleruds 3,5% 33 cl burk i 4-pack.

Så nog ska vi kunna släcka vår nyhetstörst och ge pandemin en match. Sälj nyheter, får bli den självklara sensmoralen i denna artikel.

Text: GUNILLA PIHLBLAD

 


Convenience Stores Sweden

08 - 505 970 30Kontakt

    Pressrum    |    Nyhetsarkiv    |   Rapporter och länkar |  Convenience Stores Index 

c/o Företagarna | 106 67 Stockholm  |  Besöksadress: Rådmansgatan 40
Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.