Skip to main content

Våga satsa och utmana!

skarmavbild 2021 03 24 kl. 11.26.15

Klicka på bilden och bli glad!

Glass-säsongen är invigd och styckesaksnyheterna är lanserade. Det kanske inte går att jobba precis som vanligt men ta det som en utmaning. Precis som GB:s grossistgäng som kickade i gång med en Jerusalema Challenge!

De dök upp i det sociala nätet-flödet, GB-grossistgänget från syd under ledning av Henric Appelkvist. Iförda clowndräkter gjorde de en variant av den virala succédansen Jerusalema Challenge. Klart folk blir glada.

Är du glad, Anastassija Walburn, Country Manager OOH på Unilever Sverige?

- Absolut, det är mycket glädje i det här lilla filmklippet. Glass sprider glädje och gemenskap. Vi är tacksamma för vi kan fortsatt positivt kan påverka konsumenternas liv med våra varumärken även när vardagen blir tuffare och vi alla ställs inför helt nya utmaningar.

Hur var 2020 för glass i allmänhet och GB Glace i synnerhet?

- Konsumtionen och köpbeteendet för glass har givetvis även den påverkats under pandemin.  Först verkade det som man åsidosatte glassen. Men när man ätit sig mätt på soppa och konserver, som man hade bunkrat, ökade efterfrågan på flerpack stort. Under sommaren sålde vi 85 procent mer flerpack och lyckades även möta en efterfrågeökning med upp till 100 procent under flera veckor under sommaren. Försäljningsutvecklingen på glass i dagligvaruhandeln landade förra året på fantastiska +11 procent!

Men stycksakerna hade väl inte samma fina utveckling?

Vår stora gemensamma satsning med Reitans årliga Glassbyrå-kampanj hjälpte till i den lite tröga starten och sedan lyckades vi tillsammans med Pressbyråns fantastiska engagemang vända utvecklingen på stycksakerna, trots den minskade kundströmmen på grund av pandemin.


anastassija

Anastassija Walburn har också laddat upp.

 

Hur har ni förberett er för den här säsongen?

Vi är superladdade och har ju dansat in den :-). Skämt åsido så fokuserar vi på det vi kan påverka just nu. Säkrar upp att vi har såväl produkter som boxar och försöker peppa våra kunder att öppna tidigt och redan till påsk som ligger i vecka 13 i år.

Vad har ni fått för respons på nyheterna?

En hel del positiva indikationer. Vi tror stenhårt på dem. Så klart.

Vad vill du skicka med till alla kunder där ute?

- En stor kram och massor av styrka. Världen ser annorlunda ut idag och man får inte fastna och vänta in något som kanske aldrig blir som vanligt. I stället får vi hjälpas åt att hitta nya sätt att aktivera oss och nå fram till konsumenterna med våra produkter som sprider både glädje och gemenskap. Vi tror att det blir kan bli en bra sommar med mycket hemestrande. Så våga tro och våga satsa på glass!

 

Text: GUNILLA PIHLBLAD
Film/bilder: Från Unilever