Tack vare det digitala: Extramässa hos Menigo
Omställning på grund av pandemin har varit nödvändig på många håll. De stora grossisterna är nu inne på andra varvet med digitala mässor. För Menigos del blev den man snabbt fick omdirigera i höstas så bra, att man lägger in en extra mässa nu i april.
- Sedan hoppas vi så klart på en fysisk mässa i september, säger koordinatorn Tinne Axelsson.
För Menigo är det tradition med en servicehandelsmässa kombinerad med konceptdag i september. Efter att i slutet av förra sommaren snabbt ha styrt om denna till en digital mässa, konstaterade man att den blev både lyckad och uppskattad.
- Även om det fysiska mötet är oslagbart så möjliggör den digitala mässan att fler kunder kan delta. Det märktes inte minst på antalet besökare och på hur mycket de handlade, säger Tinne Axelsson och berättar att man också tog till sig kundernas synpunkter.
En annan positiv effekt av digitala mässor är att prislapparna blir lägre för leverantörerna. Både själva mässpengen och den tid de lägger ner på mässgolvet.
- Det öppnar ju upp för att fler har möjlighet att delta, vilket är mycket positivt.
Tinne Axelsson menar att kommunikation och synlighet är a och o för att få kunderna att besöka mässan. Lagom mycket information i lagom många sammanhang. Bland annat så jobbar Menigo med upptrappade erbjudanden i sina nyhetsbrev. Erfarenheten har visat att det gärna rasslar till i kundkorgarna den sista dagen.
- Under själva mässan har vi dagssponsorer som då får extra synlighet mot ett extra fint erbjudande. Vi har också valt att filtrera så att det blir enklare för kunderna. En konfektyrdag, en snacksdag, och så vidare.
Menigos mässa pågår 13-16 april då alla artiklar och priser ligger uppe. De ordrar som läggs levereras vecka 17-19. Det är stort fokus på nyheter, speciellt på dryckesfönstret vecka 15.
Totalt medverkar 34 varuleverantörer och fem tjänsteleverantörer. Inbjudan har gått ut till bolagets cirka 2 000 servicehandelskunder och man räknar med ett aktivt deltagande från cirka 200 av dessa.
- Det ska bli spännande att se om denna extra vårmässa överträffar höstmässan. Sedan ser vi fram emot att få träffa våra kunder fysiskt igen, avslutar Tinne Axelsson.
Text: GUNILLA PIHLBLAD