Skip to main content

Smaken är kung, men det är inte den enda trenden inom glass

glassinsights


Smak är den viktigaste valfaktorn och köpimpulsen för glasskunder. Det finns dock andra trender inom glassutveckling som hjälper till att bygga ytterligare konkurrensfördelar. Dessa inkluderar recept utan mejeriprodukter, recept med låg sockerhalt, etiska ingredienser och tydlig kommunikation.

Glass utan mejeriprodukter har verkligen blomstrat de senaste åren. Lanseringsantalet ökade med med nästan 30 procent under 2016-2020 och icke-mejerilinjer står nu för 10 procent av alla nyheter inom glasskategorin. Det innebär så mycket som en fjärdedel av all aktivitet i Nordamerika och en femtedel av lanseringarna i Australasien.

Produkter med lågt sockerinnehåll vinner också mark och når 6 procent av lanseringarna 2020.

Utvecklingen av mer naturliga sötningsmedel har gett större uppmärksamhet åt sockerreducering, säger Lu Ann Williams, Innovationsdirektör på Innova Market Insights.
Konstgjorda sötningsmedel har stadigt tappat mark, och erytritol, stevia och munkfrukt är nu de tre bästa valen när man vill ha låg sockerhalt och sockerfri glass.

Kortare och enklare ingredienslistor är populära. Vissa märken har till och med flaggat antalet ingredienser, eller faktiskt hela ingredienslistan, på sin förpackning.

Men även om allt detta är intressanta trender inom glassutvecklingen, är smaken fortfarande kung. Även där alternativa positioner används för att rikta specifika konsumentintressen är smakval fortfarande avgörande. I själva verket kan smaken vara ännu viktigare i hälsosammare recept. Saltad karamell är till exempel en av de stora vinnarna under senare tid och ligger femma i smakrankingen 2020. Denan smaks penetration i icke-mejeri-glass är mer än dubbelt så hög som i vanlig mjölkglass.

Källa: Innova Market Insights