Nu finns även Carlsberg Sverige och Unilever på Innout
När vi berättade om det nystartade företaget Innout i början av året, antydde grundaren Louise Kallenberg att de hade något extra intressant för servicehandeln på gång. Det visade sig vara inga mindre än Carlberg Sverige och Unilever, vilket innebär att butiker nu kan beställa även dessa bolags varor till ett lägre pris.
Innout är en digital handelsplats för mat och dryck där producenter kan sälja av varor med kortare datum och därmed bidra till att minska svinnet. Som butik kan man då göra ”klipp” med vilkas hjälp man kan köpa in volym som man annars inte skulle ha råd med och satsa på en kampanj. Eller bara förstärka sina marginaler.
Sedan december 2020 har Innout skrivit avtal med närmare 40 leverantörer vilket är ett tecken på att branschen är öppen för nya arbetssätt för att uppnå både försäljnings- och svinnmål.
Louise Kallenberg är mer än nöjd med såväl leverantörernas intresse för handelsplatsen som att få med två storföretag som de båda nytillkomna.
- Det innebär rimliga volymer till riktigt bra priser, precis så som det är tänkt. Vi har märkt ett ökat intresse från butiksledet sedan vårt utbud kompletterades med Carlsberg Sverige och Unilever. Fler och fler ansluter sig och handlar mer eller mindre frekvent. Samarbetena bekräftar också behovet av vår tjänst och att bolagen förstår vår affärsidé som handlar om att ”sälja det som annars inte skulle gå att sälja” och att genom förändrade arbetssätt uppnå nya resultat.
- Vi har högt uppsatta klimatmål och en viktig del för att vi ska nå dem är att vi arbetar resurseffektivt i alla led. Med den nya säljkanalen som Innout erbjuder kan vi bli ännu mer effektiva och ge våra produkter med exempelvis kort datum, en andra chans, säger Anna Anderberg, Hållbarhetschef Carlsberg Sverige.
- Vi på Unilever jobbar hårt för att minska vår klimatpåverkan och vårt matsvinn. Vi är lika glada som Innout över vårt samarbete och det ger oss möjligheten att uppnå våra mål att hålla matsvinnet nere, säger Daniel Nyfjord Unilever.
Louise Kallenberg, grundare Innout.
Läs den tidigare artikeln i CSN här.
Text: GUNILLA PIHLBLAD