Butiken som mötesplats

mission 388x260 390x260


Butiken som mötesplats är en stark konkurrensfördel i en digitaliserad värld - när det inte råder pandemi vill säga.
Handelsrådet och HUI Research arrangerade i februari ett forskarwebinarium om detta ämne. Föreläsare var ekonomiprofessorn Karin M Ekström som gjort projektet tillsammans med etnologen Håkan Jönsson.

 
Handel och besöksnäring går ofta hand i hand, se bara på Ullared. Historiskt har ju butiker varit både handels- och mötesplats. När serviceanläggningar läggs ner blir också butiken ett allt viktigare nav.

- Butiken bidrar med sysselsättning och ekonomisk tillväxt men är också viktig för service som är kopplad till offentlig och ideell sektor, sa Karin M Ekström och berättade om forskningsprojektets syfte och vad som studerats.

- Vi vill undersöka förutsättningar för att utveckla butikens roll som social mötesplats och identifiera utmaningar, hinder och framgångsfaktorer. För detta har vi tittat specifikt på tre platser, nämligen Ullared, Vingåker och Eslöv. De har olika utmaningar och korsbefruktar varandra.

 
vingukers factory outlet


Historien om Ullared är välkänd. Den lilla orten med 800 invånare där en enda butik blev en turistdestination och där handelsplatsen sedan växte tillsammans med kringverksamhet som hotell och campingar. Här sätter man försäljningsrekord år efter år och det som händer i Ullared påverkar såväl Falkenbergs kommun som hela Halland.

Vingsåkers kommun inhyser 9 000 invånare, varav 4 500 i själva huvudorten. Det är en typisk landsbygdskommun och en gammal handelsplats. Vad som hänt här är att man genom sitt Factory Outlet-område blivit Södermanlands största besöksmål med 450 000 tillresta per år. Kommunen och handeln har en uttalad vilja att utveckla Vingåker som turismdestiation.

Eslövs kommun har 34 000 invånare, i själva staden bor det 19 000. Här är både den externa handeln och konkurrensen från grannkommunerna uppenbar och man har en ambition att utveckla cityhandeln.


esliv 2

 

Vilka är då utmaningarna och hindren när man vill göra ”butiken till mötesplats”? Karin M Ekström ger oss följande lista på hinder:

  • Externa köpcentrum
  • Närhandeln
  • Pandemin
  • Brist på entreprenörskultur
  • Centrum-periferi
  • Fokus på liknande målgrupper
  • Brist på samverkan
  • Spöklika stadskärnor med ett monotont utbud

Framgångsfaktorerna menar hon är entreprenörskap, ledarskap och vi-känsla samt nätverk och samarbeten. Vidare marknads- och kundorientering, service och värdskap samt upplevelser.

- Butiker och orter kan bygga sina varumärken via storytelling, säger hon och ger oss projektets generella slutsatser och rekommendationer.

För det första att man ska bygga vidare på platsen och utveckla dess själ. Om man tar Eslöv så bygger det på en slags slow retail som erbjuder annorlunda butiker och butiksupplevelser än näraliggande storstäder. För Vingåker så är det att utveckla kombinationen av handel, besöksnäring och värdskap i en naturskön och lantlig storstadsnära region.

- I Ullared handlar det om att vårda och utveckla den unika destinationen. Om att anpassa utbud och upplevelser så att de är fortsatt relevanta för kommande generationer av besökare.

varuhuset flygbild liggande

Den andra slutsatsen är att man ska tänka nytt men samtidigt lära av historien. Upplevelsen i butik är den bästa marknadsföringsstrategin. I sammanhanget gäller det identifiera och utveckla olika typer av upplevelser som till exempel underhållning, utbildning, drömmar, längtan och förväntningar.

- Det sistnämnda är viktigt. Vi dagdrömmer om konsumtion på olika sätt. I Ullared kan man ju verkligen bli ”kung för en dag”.

- Lyft på hatten och utveckla service och värdskap, säger Karin M Ekström avslutningsvis och råder orter och butiker att sluta leka Följa John.
Slåss inte om samma målgrupper som digital handel och externa köpcentrum.



Kontinuerlig omvärldsbevakning översatt till lokala förhållanden, skapande av engagemang och ett gemensamt ägarskap. ”Se stadskärnan som en galleria utan tak” som hon säger.

- Platsens betydelse har stor potential och betydelsen av samverkan kan inte nog poängteras. Det behövs entreprenörer, men även samverkan. Lägg till omvärldsbevakning och publikorientering så får man stora möjligheter att skapa den mötesplats som kan bli en framtida framgångssaga, 
avslutar Karin M Ekström.


Text: GUNILLA PIHLBLAD

 

 

 


Convenience Stores Sweden

08 - 505 970 30Kontakt

    Pressrum    |    Nyhetsarkiv    |   Rapporter och länkar |  Convenience Stores Index 

c/o Företagarna | 106 67 Stockholm  |  Besöksadress: Rådmansgatan 40
Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.