Skip to main content

25 år sedan första Espresso House öppnade

stina moller och charles asker

Stina Möller lansdchef Sverige och Charles Asker grundare, Espresso House.


Fredag 2 april är det 25 år sedan Espresso House öppnade sin första coffee shop i centrala Lund. Under de gångna åren har Espresso House etablerat den moderna kaffebaren, med ett nytt urbant sätt att ’ta en fika’, i Sverige och vidare till andra marknader. Idag finns Espresso House i fem länder med över 460 coffee shops i Sverige, Norge, Danmark, Finland och Tyskland. 


- Vi etablerade lattetrenden i Sverige när vi öppnade 1996. Före vår tid hade folk hört talas om café au lait, men med Espresso House fick fler och fler upp ögonen för latten, den lena espressodrycken med ångad mjölk, säger Charles Asker, grundare och idag styrelseledamot samt konceptutvecklare på Espresso House.

Med ett kaffebarskoncept som erbjuder  kaffe- och espressodrycker på kaffebönor från det egna kafferosteriet tillsammans med bakverk från det egna bageriet har Espresso House på allvar gjort sig känt för det moderna sättet att ’ta en fika’. Med en välkomnande atmosfär som inbjuder till allt ifrån en egen fikastund under dagen, ett arbetsmöte med kollegor eller en privat sammankomst så möts gästerna av ett leende och en äkta passion för bra kaffe.

- Trots att Espresso House har vuxit så tycker jag att företaget har lyckats hålla fast vid vår ursprungstanke och kärna; en passion för att servera riktigt bra kaffe i en personlig atmosfär som ska kännas som ett andra vardagsrum för våra gäster, vilket självklart gör mig både stolt och glad, säger Charles Asker.

Idag finns Espresso House på fem marknader och är marknadsledande i Norden. Först ut efter etableringen i Sverige var Norge som fick sin första coffee shop 2013 följt av Finland 2015 och Danmark 2016. Sista tillskottet är Tyskland där Espresso House öppnade sin första coffee shop 2018.

espressohousekaffekopp

På Espresso House har alltid gästers beteenden gått hand i hand med innovationer och företaget var först ut i branschen med att lansera en app för lojalitetsprogram och betalning. Under 2019 lanserades förbeställning, vilket har underlättat under pandemin, då gästen beställer i appen och därefter snabbt kan hämta upp sin färdigpackade mat och dryck och undvika kötid i shop. I samband med pandemin utökades servicen även till hemleverans i samarbete med partners och som första aktör i Norden och Tyskland lanserade Espresso House 2020 en kaffeprenumeration.

– Vi är alltid på tårna för att erbjuda våra gäster en modern fikaupplevelse som möter våra gästers behov. Som en följd av pandemin har ’det traditionella fikandet’ där gäster slår sig ned i en coffee shop självklart förändrats, säger Stina Möller, landschef, Espresso House Sverige.

Nu förbeställer gästerna gärna mat och dryck och signar upp för en kaffeprenumeration i appen. Det finns en ökad efterfrågan av ”to go”, allt för en trygg, snabb och smidig upplevelse.

– Samtidigt som vi ser nya mönster och möter våra gäster på nya sätt, så ser vi verkligen fram emot att få välkomna våra gäster på bred front igen till våra coffee shops, när läget tillåter, och fira att vi fyller 25 år, säger Stina Möller.