Växer så det knakar hos Fanny
Vardagen i butik sedd ur energidrycksperspektiv, beskrivs målande av Fanny Johansson på Godissvampen i Tyresö.
- De växer så det knakar och i dagsläget står de för ungefär 40 procent av all min dryckesförsäljning, säger hon.
Viktigt i butiken alltså. Det gäller hela kategorin drycker som är lönsamma med rätt påslag, menar Fanny som också ser till att ta betalt.
- Energidryck ökar hela tiden. Jag får besök med jämna mellanrum från småtillverkare som försöker slå sig in på marknaden. Dessvärre är det svårt att utmärka sig inom kategorin och de stora märkena som funnits länge är otroligt starka. Det är verkligen stor efterfrågan på denna typ av dryck. Hetsen när Nocco släpper en nyhet är ett bra exempel. Man får köpa på sig ett gäng plattor för att det skall räcka några dagar.
Fanny Johansson, Godissvampen Tyresö utanför Stockholm.
På Godissvampen jobbar man brett med Red Bull, Power King, Monster, Reign, Clean, Nocco, Celsius, Vitamin Well och ytterligare några. Man provar oftast alla nyheter som kommer och ger dem en chans. Som nu när Ramlösa släpper sitt nya funktionsvatten.
- Det tål att testas men jag tror inte det blir någon kioskvältare, säger Fanny och framhåller sina tre absoluta storsäljare.
- Red Bull, Power King och Nocco. Bäst på kampanjmaterial är enligt min erfarenhet Nocco. Tillsammans har vi byggt snygga exponeringar.
En hylla med energidrycker i en norrländsk lanthandel ...
En helt annan typ av butik, och inte minst läge är Handlar’n i jämtländska Norråker som drivs av Ida Collin.
- Energidrycker är absolut viktiga, kunderna vill ha dem. Men vi säljer inga jättemängder, hos oss är de en ganska liten del av den totala dryckesförsäljningen även om de ökar. Vi säljer mest av Red Bull och Power King, säger hon och tillägger att hon tycker det är bra med både premium och lågpris. Kunden behöver kunna välja.
- Vi har faktiskt inte jobbat med särskilda exponeringar av energidryck utan de har sin plats i hyllan och folk hittar dem. Men Handlarn har ganska ofta kampanj på Power King och den säljer bra då.
15-årsgräns tillämpas i båda butikerna.
- Det fungerar bra, säger Ida.
- Vi kollar legitimation när vi är osäkra på ålder och är hårda men rättvisa när det gäller all legitimering, säger Fanny som också valt att inte ha lågpris på energidrycker.
- Det är för att jag inte vill locka unga köpare.
Text: GUNILLA PIHLBLAD