Clean drink-bröderna sätter hela tiden nya mål

broderna rosas 2 beskuren

Sebastian Kvissberg och Hugo Rosas, idrottare, entrprenörer och bröder.

 

Deras historia innehåller allt som behövs för att gripa tag i läsaren. En mer eller mindre vild idé, en lyckad start, en rejäl dipp, en jobbig väg tillbaka och sedan slutligen - succé.
Vi har nytta av vår idrottsbakgrund och ger aldrig upp, säger Sebastian Kvissberg, den ene av bröderna.

Det hela tar sin början år 2015 då Sebastian och brorsan Hugo Rosas bestämmer sig för att ”göra något” ihop. De har båda sysslat med idrott på elitnivå, är vana att sätta upp mål och jobba med motivation. Dessutom har Hugo ett stort nätverk på sociala medier medan Sebastian har pluggat företagsekonomi och intresserar sig för det strategiska.

- Funktionell dryck kändes naturligt och vi såg då att det fanns en lucka i marknaden. Ingen hade löpt linan ut och satsat på en dryck som både passade elitidrottare och bredare allmänhet och som dessutom var vegansk och producerad helt i Norden.


Utan kunskap om vare sig produktion och marknad och faktiskt även utan kapital, kastade sig bröderna Kvissberg-Rosas ut i entreprenörs- och dryckesvärlden. De hittade ett bryggeri i Finland som var med på noterna och började testa recepten som de själva tagit fram. Men aminosyror är svårt, bismaken blir stark och det tog en god stund innan man vågade trycka på knappen.

- I januari 2016 kom den första leveransen. Vi blev nästan chockade när vi såg alla 250 000 burkar som det stod Clean drink på. Men vi sålde i ren yra, inledningsvis marknadsförde vi oss via Hugos nätverk vilket i sin tur ledde till att vissa Icahandlare fick en efterfrågan och hörde av sig, säger Sebastian och berättar att lyckan varade i två månader.

- När det var dags att sälja in andra omgången visade det sig att folk var både besvikna och arga. De gillade helt enkelt inte smaken. Vi åkte långt ner i källaren och fick till och med be om ursäkt på en del håll.

Men nu var det ju det där med drivkraft och motivation. Att ge upp var inte aktuellt. De valde att fortsätta med en mera långsiktigt strategi - och att överleva. Pressen var stor men efter två år fick de till det, koden mellan syror, sötma och aromer var knäckt. Då tog de tjuren vid hornen direkt och vände sig till Reitan Convenience Sweden.

- Det gick inte vid första försöket men efter ett tag hade vi övertygat kategorichefen att vi hade något som var värt en satsning. Vecka 15 2018 var det dags för lansering av våra tre sorter Hallon-Smultron, Päron och Exotic. Tursamt nog lanserade vår största konkurrent också en exotic-smak vilket gav oss draghjälp och framför allt - man jämförde och i tillräckligt stor omfattning föll det ut till vår fördel.

skarmavbild 2021 04 21 kl. 11.08.50

Uthållighet och en inneboende tro på produkten, ledde så småningom till framgång.


Visa av tidigare erfarenheter ropade inte bröderna Clean drink hej. I stället fortsatte de hårt och målmedvetet med kontakter, smakprover, kreativitet - och återköpen började kännas stabila.

- Vi gav verkligen allt vilket både ledde till nomineringar som Årets Leverantör och Årets Produkt inom Reitan och till att vi vecka 38 lanserade Clean på Ica. Då även med nyheten Passion som, hör och häpna, också möttes av en konkurrent med samma smak.
Det blev en draghjälp även där. Snacka om tur.

Men inte enbart tur. Nu hade nog en viss skicklighet börjat ge utdelning och det rullade på riktigt bra med en alltmer utökad distribution. Framför allt inom convenience men även inom dagligvaruhandeln. Och 2020 blev Clean drink återigen nominerad som Årets Leverantör, då på 7-Eleven. Volymmässigt är det verkligen en resa man gjort. Från 500 000 burkar år 2018 till över 7,7 miljoner 2020! För 2021 tror man på mellan 12 och 15 miljoner stycken och en omsättning på 150 miljoner kronor. Samt på att täcka in hela Norden.

- Omsättningen ska dubbleras men trots detta jobbar vi extremt hårt med att vara hållbara. Bryggeriet drivs på vatten- och solkraft, transporter mellan Finland och Sverige går på HVO-bränsle och lagret drivs på förnybar el. Att ge tillbaka är viktigt för oss. Vår vision är att bli det mest hållbara varumärket inom funktionella drycker där Clean sav:D, den ena av våra två produktserier, redan under detta år ska vara klimatneutral.


Det där med tävlingsvilja och nya mål sitter fortfarande lika djupt rotat i bröderna Kvissberg-Rosas som visserligen är stolta över att ha gjort avtryck på marknaden och ha skapat ett företag där alla anställda känner sig involverade.

- Men vi är ändå inte i närheten av våra mål. Marknaden växer så det ryker och då ska vi göra det också, avslutar Sebastian Kvissberg.

Clean drink är fri från konserveringsmedel, taurin, socker och färgämnen. Den bryggs av vatten från en sötvattenkälla och innehåller BCAA, koffein samt vitaminer och mineraler. För försäljningen samarbetar man med Sales Support.


Text: GUNILLA PIHLBLAD

 

 


Convenience Stores Sweden

08 - 505 970 30Kontakt

    Pressrum    |    Nyhetsarkiv    |   Rapporter och länkar |  Convenience Stores Index 

c/o Företagarna | 106 67 Stockholm  |  Besöksadress: Rådmansgatan 40
Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.