Bores fortsätter att expandera

www.facebook.com/facefooto.se

C-G och C-H Forssbeck, ägare till den växande kedjan Bores.


Det började med en streetfood-restaurang, utvecklades via gatukök och ledde vidare till burgarrestauranger. Bores ökningstakt är imponerande, speciellt med tanke på pandemin.
- För oss finns det inget annat än expansion, säger C-H Forssbeck.

C-H är den äldre brodern. Han som jobbade inom IT och sadlade om för att tillsammans med lillbrorsan och restaurangägaren C-G, skapa ett fast food-koncept. Bore är deras farfar som dock inte finns med längre. Men namnet är en hyllning till honom.

De har byggt upp ett franchisekoncept från grunden och i december 2017 öppnades första enheten. Just nu är det sex och fem till på gång.


Hur har pandemin påverkat er?

- Förvånansvärt lite. Vi hade mycket take away innan och har nu på ett naturligt sätt utökat den delen.


Det började som sagt med C-G:s restaurang som ligger till grunden för maten på Bores som startade med ett par gatukök i Stockholm varav ett fortfarande är i gång. Men den riktiga resan, menar C-H, började när de öppnade i Linköping i oktober 2019.

- Då blev det mera restaurang än gatukök även om vi behöll formspråket. Det är mycket folkligt 70-tal i vår design. Vi öppnade samma år även en enhet i Uppsala.


2020 blev det ytterligare tre Bores, närmare bestämt i Bålsta, Norrköping och Arninge (Täby). I år kommer kedjan att utökas med restauranger i Södertälje, Knivsta och ytterligare en i Linköping. Två till är planerade för detta år och 2022 kommer man att vara 10-12 restauranger.


Ni har också startat ett snickeri. Berätta!

- Vi är huvudägare och har två kompanjoner med oss på den resan. Syftet är att få kontroll på våra egna möbler och annan inredning samtidigt som vi tillverkar och säljer till andra. Vi har idag en liten lokal men i höst kommer vårt helt nya snickeri stå färdigt och i den byggnaden som byggs kommer också Knivstarestaurangen ligga.


bores fixar burgare

Alla charkprodukter är specialgjorda för Bores som också har egenutvecklade såser och drycker.

 

Vad är hemligheten bakom er expansion?

- Det viktigaste är kanske att vi äger allt själva till 100 procent, att vi växer med eget kapital och behåller kvalitén på enheterna. Två av dem driver vi själva, fyra är på franchise.


Beskriv konceptet!

- Prisvärda premiumburgare i en avslappnad atmosfär. Vi brukar prata om ”McDonald’s 2.0” och menar då en slags automatisering av premiumtänket. Alla charkprodukter är specialgjorda för oss och vi har även egenutvecklade tillbehör, såser och drycker. Dessutom ingår det i grundidén att det inte ska vara så dyrt att äta hos oss. Att man ska kunna beställa maten via vår egenutvecklade app och att take away ska stå för en stor del av omsättningen. Alla enheter är dessutom kontantfria. Till hösten lanseras också vår egen läskbar med roliga drycker från världens alla hörn. Alla enheter har exakt samma meny.

Kommer sortimentet att utökas?

- Vi har återuppväckt pizzakonceptet från C-G:s tidigare restaurang och ska implementera det på våra större enheter.


På tal om storlek, hur stora är restaurangerna?

- Mellan 150 och 300 kvadratmeter vilket innebär mellan 60 och 100 sittplatser. Storleken avgörs av läge och hyresvillkor.


Lägena skiftar. Hur tänker ni där?

- Vi kollar på alla platser som har flöden med folk. Exempelvis öppnade vi nu mitt inne i Södertälje city trots pandemin. Men det läget kommer att hävda sig när vi så småningom återgår till det mera normala. Just nu letar vi primärt i Stockholm och inom två till tre timmar bort. Men vi är redo att ta oss utanför den gränsen också om bra lägen dyker upp, avslutar C-H Forssbeck.


Text: GUNILLA PIHLBLAD

 

 

 


Convenience Stores Sweden

08 - 505 970 30Kontakt

    Pressrum    |    Nyhetsarkiv    |   Rapporter och länkar |  Convenience Stores Index 

c/o Företagarna | 106 67 Stockholm  |  Besöksadress: Rådmansgatan 40
Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.