Skip to main content

Rastpunkt Laxå, ett koncept med potential

fran glassboxenjpg

 Man går in genom butiken och kommer till disken där det sedan finns sittplatser på båda sidor.


Kring flera före detta-verksamheter har en trio entreprenörer under nio års tid lyckats skapa ett allt i ett-koncept som slagit väl ut. Vi befinner oss på E20 mitt emellan Stockholm och Göteborg, på det som idag heter RastPunkt Laxå och innefattar vägrestaurang, Timebutik, Burger King, Subway och hotell.

Laxå är ett litet naturfagert brukssamhälle som till för några år sedan hade haft en dyster utveckling. Men en rastplats för vägfarande sedan hundra år och med många mindre företag i sann Gnosjöanda.

1963 etablerades den första av Essos ”motorbyar” här och restaurangen har i modern tid också varit en Route 66. Men utvecklingen hade – trots läget – inte varit bra. Inte förrän bröderna Pär och Stefan Jinnestrand köpte fastigheter och verksamhet och började ett stort arbete som snabbt visade sig vara ett steg i rätt riktning, säger Kristoffer Karlsson, delägare och platschef på RastPunkt Laxå.

Det började med att man renoverade restaurangen och återupprättade något av dess forna glans. Duktiga kockar och ett gediget utbud skapade en bra grund samtidigt som man tog tag i den avsomnade hotelldelen.

- Idag har vi 20 fint rustade hotellrum och 18 motellrum med enklare standard som vi har god beläggning på. Dessutom en konferensdel att vara stolta över, säger Kristoffer och berättar att en milstolpe i utvecklingen var etableringen av en Burger King-restaurang i fastigheten 2005

- Då började också en helt ny publik hitta till platsen.

img 1432 

 Ett koncept som har det mesta för de flesta och dessutom ligger på självaste E20 mitt emellan Stockholm och Göteborg.


För åtta år sedan lade Statoil ner sin butik som fanns vid RastPunkt Laxå och automatstationen var ett faktum. Då bestämde sig ägarna för att satsa på en egen butik i direkt anslutning till restaurangen.

- Vi kände att det var en nödvändig service till alla förbipasserande som stannade här. Valet föll på Time-konceptet och butiken blev på kort tid en succé. Den lyfte hela anläggningen.

Inte nog med det. Efter en tid välkomnande man en ny samarbetspartner in i sina lokaler, en nyöppnad Subway. Man kunde ju befara att restaurangerna vägg i vägg skulle tappa försäljning. Så har dock inte skett.

- Tvärtom, det är fortsatt uppåt. Etableringen av Dollarstore och Coop på andra sidan rondellen har också gjort att många fler kommer till området.

mackor

Det är hög kvalitet på både husmanskost, à la carte och caféprodukter. Det går också bra att få ett glas vin eller en öl till maten.


Konceptet är tämligen unikt och varje del är viktig. Kristoffer svarar ju inte för Subway och Burger King men berättar att Timebutiken står för drygt 30 procent av den totala omsättningen för det bolag som även innefattar restaurangen och hotellet. Butiken har ett begränsat men attraktivt sortiment och de som kommer in i byggnaden för att äta eller hämta mat, tar gärna med sig något därifrån också.


matilda hellgren

 Matilda Hellgren är en av alla anställda som ägarna hyllar särskilt med anledning av pandemin.

Pandemin har drabbat anläggningen som tappade 65-70 procent av omsättningen under 2020. På butiken låg tappet dock ”bara” på 40 procent. Men man är på väg upp igen och har jobbat efter principen att inte permittera eller dra ner på något annat.

- Det är endast restriktionerna som har förändrat våra öppettider till 20.30, innan dess så höll vi full service utefter E20. Det har kostat oss en hel del men vi är säkra på att ha igen det framledes, säger Kristoffer Karlsson och tackar särskilt personalen som kämpar och har kämpat för gästerna under den här jobbiga tiden.

- Vi ser framåt nu. Speciellt som vi normalt dubblar försäljningen över sommaren.


img 1415

 
Text och foto: GUNILLA PIHLBLAD

PRESUMTIV VINNARE

award logga 2021 beskuren

RASTPUNKT LAXÅ

Nominerad av Menigo för att:

Anläggningen erbjuder kunderna en utvidgad upplevelse då det både finns restaurang och Time-butik i samma lokal. Man använder en begränsad yta på ett mycket bra sätt med säljande golvexponeringar och säljlösningar. Är duktiga på att sälja varor och jobbar med multipriser. Är driftiga och öppna för nya lösningar.

  • Beläget vid E20-rondellen i Laxå, 5 mil väster om Örebro
  • Historisk rastplats där det idag passerar i snitt 15 000 fordon per dygn och år
  • Laxå har cirka 5 700 invånare
  • Ägare: Pär Jinnestrand, Stefan Jinnestrand, Kristoffer Karlsson
  • Totalt 900 kvm innefattande Timebutik, restaurang, Burger King och Subway
  • Dessutom hotell och motell med konferensutrymmen
  • Öppet 6.30-22.00 alla dagar (20.00 under pandemin)
  • 14 000 kvitton/vecka för restaurangen och butiken. Det går 2,5 personer i snitt på varje kvitto.
  • Omsättning 2019, dvs innan pandemin: ca 15 MSEK:
  • Antal årsanställda restaurang, butik och hotell: 17
  • Stadig ökning av omsättningen sedan starten, de senaste fem åren med tio procent per år