Hemmakväll växlar upp sitt miljötänk - erbjuder digitala kvitton
Under våren kommer Hemmakväll att gå över till att erbjuda digitala kvitton via Kivra. Omställningen är ytterligare ett steg i företagets hållbarhetsarbete och ökade fokus på miljöfrågor.
– Att Hemmakväll ansluter bevisar att digitala kvitton är relevant även för nischade butiker. Jag tror att de kommer att inspirera andra typer av handlare och att vi får en ännu större bredd av butiker som ställer om till hållbara kvitton, säger Anna Bäck, vd för Kivra.
Hemmakväll står inför en rad förändringar under våren 2021. I samband med att man lanserar sin nya kundklubb i slutet av maj kommer man i samma veva att börja erbjuda digitala kvitton. Digital marknadsansvarig Camilla Fäldt understryker att övergången är fördelaktig både ur ett miljöperspektiv men även för kunderna eftersom det kommer att bli lättare för dem att hålla reda på sina kvitton.
– I takt med den ökade digitaliseringen i samhället känns det som ett naturligt steg att komma bort från papperskvitton och låta allt ske mer digitalt. Nu arbetar vi tillsammans med Kivra mot en hållbarare framtid och det känns jättebra, säger hon.
Sedan tidigare har Hemmakväll arbetat för att förbättra sina förpackningslösningar till lösgodiset och påsarna i butik genom att gå över till papper. Så småningom hoppas man att kunna utesluta plast helt och målet är att man endast ska använda sig av papper som är FSC-märkt. Märkningen står för Forest Stewardship Council och är en certifiering av en internationell medlemsorganisation som arbetar för ett miljöanpassat, socialt ansvarstagande och ekonomiskt livskraftigt bruk av världens skogar. I samband med det ökade fokuset på hållbarhet har man på Hemmakväll nyligen utvecklat nya förpackningslösningar som inte kräver plastlock till godisburkarna, vilka nu testas i butikerna.
– Vi är inte i helt mål än, men är förhoppningsvis det inom kort. Det är viktigt för oss att vi tar vårt ansvar för miljön, även för kundernas skull. Att gå över till pappersbaserade förpackningar skapar en premiumkänsla för kunden, vilket går hand i hand med hur vi ser på och jobbar med vårt godis, avslutar Marco Trajkovic, affärsområdeschef Livsmedel & underhållning.