Hur hållbart, personligt och lokalt skapar lojalitet
Hur påverkar trenden personligt, lokalt och hållbart convenience-handeln idag och hur tror vi att det kommer att utvecklas? Frågan ställdes på årets andra inspirationsträff som hölls den 22 april för medlemmarna i CSS Networking Program.
Coronapandemin har förändrat mycket, både i stort och i smått. Inom handeln finns både vinnare och förlorare. Inte minst har konsumenternas beteenden ändrats. Hur vi inom convenience-branschen ska fånga upp denna möjlighet, är temat för årets inspirationsträffar inom Convenience Stores Sweden.
I den första definierade vi trender som påverkar redan nu och kommer att göra det ännu mer framöver. Det är ökad gränslöshet, flexibla mötesplatser och den mobila butiken samt ämnet för den andra träffen: hållbart, personligt och lokalt. Det sistnämnda ses egentligen inte längre som en trend utan är något som konsumenterna förväntar sig av sin butik, en hygienfaktor helt enkelt. Det gäller att vara kreativ och våga testa.
Här kommer en kort sammanfattning av Meeting for inspiration #2/2021 där Martin Skarph och Mattias Schedvin från retailbyrån Workshop höll i programmet.
Conveniencetrenderna rimmar väl med de generella retailtrenderna där man kan beskriva tre nycklar:
The connection point
Se din butik som navet i de olika beröringspunkter du har med dina kunder, till exempel sociala medier, kundkort, kvitton mm. Maximera därigenom det som är värdet i det fysiska mötet, det vill säga personal och sortiment.
Celebrate your communities
Att jaga nya kunder kostar mer och mer och ger mindre och mindre resultat. Jobba i stället med lojalitetsprogram och addera värden. Gör din butik till en samlingsplats för din målgrupp.
New world means new kpi:s
Man behöver mäta sin fysiska butik på ett annat sätt.
Pinpointed offering
Ditt erbjudande är kopplat till ett för kunderna nära intresse. Ett bra exempel är Pocketshops små personliga ”handskrivna” tips som lyfts fram tillsammans med nya böcker.
Community design
Personligt och lokalt kan även ta sig uttryck i själva designen. Kanske kan man låta lokala konstnärer vara med och utforma något som ska användas i informations/säljsyfte.
Man konstaterar att ämnena verkligen håller ihop. Om du agerar personligt så tänker du samtidigt lokalt och hållbara varor kommer ofta från lokala leverantörer.
Utgångspunkten är dina kunder som du ju känner. Om du använder all tillgänglig kunddata så får du ju veta kundernas behov. Data hittar du kanske i första hand på plattformarna där vi man har följare. Anpassa helt enkelt butiken efter din lokala målgrupp.
Exempel på proaktivt arbete för hållbarhet är att man kan panta med belöning. Numera inte bara flaskor och burkar utan exempelvis snusdosor. Cirkulära butiker som Ikeas nya är ett annat exempel liksom att man kan få sina jeans lagade hos Levis.
Hur kan vi gemensamt arbeta för att skapa en bättre convenienceprofil utifrån personligt, hållbart och lokalt? Och hur skulle vi kunna skapa mer intresse och roligare köpupplevelser utifrån samma punkter? Frågor som deltagarna tog med sig att fundera vidare över.
Här kan du läsa om den förra inspirationsträffen som hölls i mars. Nästa blir under hösten
Vill du veta mer om CSS Networking Program, titta här.