Skip to main content

”Där den finns, säljer den”

alla tre

Magne Nilsson, kategoriansvarig Preem, Josefine Carlsson, tf stationschef i Örebro och Magnus Lindblad, ReFuel.


I höstas berättade vi om den något ovanliga införsäljningen av den definitivt ovanliga nyheten Apollo Energy Gum. Då kunde vi referera till läget inom Emab där den gick riktigt bra. Nu konstaterar vi att ännu en bensinkedja satsat och sett goda resultat.

- Den driver värde i en kategori som faktiskt dalar lite, säger Magne Nilsson, kategoriansvarig på Preem.

Nyheten ifråga är alltså det funktionella tuggummit Apollo Energy Gum som har en ”liquid core”, en rinnande kärna som består av 80 mg naturligt koffein från gröna kaffebönor. Det är lika mycket som i en energidryck. Xylitol bidrar till att det blir sött och B-vitaminer finns också med bland ingredienserna. Smaken är spearmint och ett paket innehåller fem bitar.

De som satsat på produkten och fått rättigheterna i Skandinavien är Magnus Lindblad och Mathias Åström med bolaget ReFuel.

- Målsättningen för oss är att finnas på alla ställen som säljer energidryck och proteinbars, sa de i höstas, väl medvetna om att det inte är lätt att få en så udda nyhet listad hos grossisterna.

Först ut i convenience-handeln blev alltså Emab där nyheten tog sig in som näst bäst säljande produkt inom uppfräschar-kategorin. Nu ligger den stadigt förankrad på sjunde plats.


- Vi hoppas mycket på lanseringsfönstret i vecka 7. Samt på att grossisten gör den tillgänglig även för sina fria handlare, sa Magnus Lindblad i höstas. Nu träffar vi honom tillsammans med Magne Nilsson på Preem i Örebro när det gått ett drygt halvår sedan sist.

Nå?

- Det har inte varit helt lätt att sälja in den hos kedjorna. Dels för att det finns en inbyggd försiktighet och för att vi är ett litet företag. Men också för att det är ett nytt varumärke, en ny produkt och näst intill en ny kategori. Förståelse för den nya produkten och dess prisbild är också en utmaning.


Men?

- Den går fortsatt bra på Emab och vi har fått in den på några dagligvarukedjor: Citygross, Matrebellen och Matöppet. Och så en lyckad start hos Preem. Där den finns, säljer den. Men konsumenten måste se den och förstå vad det handlar om.

Magne Nilsson tyckte att den passade bra in i det växande intresset för funktionella produkter.

- Dryckerna är vi ju vana vid liksom proteinbars och liknande. Men så kommer då ett tuggummi och även ett snus, Lewa, med liknande funktion. Det är spännande.

Hur tog ni er an Apollo-lanseringen?

- Först med ett automatutskick så att alla stationer fick testa. Sedan la vi in den i lanseringsfönstret vecka 7. Förutom den planogramlagda placeringen gjorde vi en större kampanjskylt för att förtydliga budskapet att ha vid kassadisken där produkten också placerades.


Hur har det gått?

- Den säljer och driver värde i hela kategorin som faktiskt dalar lite. Så det är bra. De tre första veckorna låg den tvåa, nu är den femma. Både vi inom bolaget och våra franchisetagare är ju intresserade av försäljning, så självklart ska man ge intressanta nyheter en chans.


Vad blir nästa steg?

- Kanske att vi försöker hitta ett sätt att sammanföra funktionella produkter som tillhör olika kategorier.

josefine kvadrat



Josefine Carlsson är tillförordnad stationschef på Preem i Örebro. Hon säger att personalen måste jobba aktivt och vara laddade med argument. Speciellt när kunderna reagerar på priset.

- De tycker att 55 kronor för fem bitar tuggummi är mycket. Med då förklarar vi att en bit kan jämföras med en energidryck och uppmanar dem att prova.


Text och foto: GUNILLA PIHLBLAD


Fotnot:
Precis innan presslägggning fick vi veta att produkten nu också finns i godiskedjans Kandyz 25 butiker.

Här kan du läsa artikeln från i höstas om den ovanliga införsäljningen.