Skip to main content

Picadeli öppnar i en av Frankrikes mest besökta gallerior

picadeli restaurang beskuren


Greenfoods foodtechbolag Picadeli öppnar ny restaurang i gastronomins huvudstad Paris. Restaurangen är ytterligare ett steg i Picadelis tillväxtresa i Europa, och ett sätt att vässa erbjudandet mot både butiker och konsumenter.

– Det nya restaurangkonceptet ger oss en viktig plattform för att utveckla våra egna tekniklösningar och för att prova nya produkter, säger David von Laskowski, vd och koncernchef för Greenfood Group och Picadeli.


Livsmedelskoncernen Greenfood har nått stora framgångar med foodtechbolaget Picadeli som driver sina digitaliserade salladsbarer på 440 platser i Frankrike, och på över 2000 platser i Europa. Picadeli har även tilldelats Svenska Handelskammaren i Frankrikes årliga företagspris Prix d’Excellence för sin snabba och framgångsrika expansion på den franska marknaden, och för hur man använder teknik för att minimera matsvinn.


Nu tar koncernen nästa steg och öppnar en flaggskeppsrestaurang i Paris. Den nya restaurangen har utformats för både gäster on-the-go och för dem som vill slå sig ned och njuta av sin egenkomponerade sallad. Restaurangen ligger i Dôme de la Défense i Westfield Les 4 Temps, en av Paris mest populära gallerior som har över 42 miljoner besökare varje år.


– Vårt matkoncept har mottagits oerhört väl i Frankrike, i synnerhet i Paris. Med restaurangen skapar vi ett skyltfönster som visar att snabbmat kan vara både hälsosam, klimatsmart och växtbaserad. Genom restaurangen kan vi även nå en ny målgrupp och samtidigt testa produktnyheter som vi sedan tar ut till våra salladsbarer, säger David von Laskowski.

Konceptet har ett tydligt klimatfokus med ett sortiment som består till stor del av växtbaserade proteiner och smaker efter säsong. Dessutom består alla förpackningarna av komposterbart eller återvunnet, förnybart material.

Picadelis första franska flaggskeppsrestaurang är 80 m² med cirka fyrtio platser och den kommer ha en salladsbar som erbjuder över 30 ingredienser varje dag, varav en stor majoritet av produkterna är veganska.