Vad blir butikernas styrka i framtiden?

svensk handel


Den 22 april arrangerade Market en seminariedag med titel Framtidens butik. Frågan som skulle besvaras var just den i rubriken och visst är det högst relevant att ställa sig den om man är verksam inom handeln.
Vi kommer här i två avsnitt att referera delar av seminariet.

 

Först ut på programmet var Svensk Handels vd Karin Johansson som pratade om just utmaningen som både samtiden och framtiden innebär.


- Året som gått har varit ett av de mest utmanande för svensk detaljhandel – och inte minst för de fysiska butikerna. För Svensk Handel har det inneburit ett både intensivt och utmanande arbete, sa hon och beskrev hur pandemin drabbat olika delar av handeln olika.

Tuffast har det varit för gränshandeln och branschmässigt för kläder, skor, klockor och smycken.

Men som vi alla vet har tillväxten inom e-handeln har tagit stora kliv. Uppdelningen mellan fysisk handel och näthandel går alltmer samman, vilket Karin Johansson menade kan bli riktigt bra i slutänden. Hon berättade också att Svensk Handel och Svensk Digital handel nu går nu samman till en och samma organisation.


skarmavbild 2021 05 04 kl. 19.56.07


Hon efterlyste vidare en något mer nyanserad debatt såväl om butiksutbudet som om de aktuella ekonomiska stöden.

- Framtidens handel är kanalobereonde. Även om vi säkert kommer se en ökad rörlighet i city när allt blir som vanligt, så kommer det inte att vara sig likt.

Butikernas roll behöver utvecklas, tycker Karin Johansson som ser den levande staden som framtidens vinnarkoncept.

-Gallerian i Stockholms city är ett bra exempel. Där är butikerna granne med vårdcentral och klätterväggar.

Slutligen riktade hon sig till två andra instanser och menade att kommunerna behöver ta större ansvar för att värna handeln.


- Dessutom måste vi sätta press på fastighetsägarna, avslutade Karin Johansson.


 
hui


För att beskriva läget i handeln genom en ekonom och forskares syn hade Market engagerat 
Jonas Arnberg, vd HUI Research. Jonas är en flitig talare på allehanda handelskonferenser och levererar alltid tänkvärda och trovärdiga fakta.

- Efter ett tufft pandemiår är läget mycket speciellt för handeln. Så här är utgångsläget och detta kan vi förvänta oss framöver, inledde han och gav oss delarna som utmanar den traditionella butiken/kedjan.

- E-handelstillväxten är väl dokumenterad. Men lågpriskedjor som till exempel Rusta, Dollarstore och Normal växer och det helt odigitalt.

Fler branscher befinner sig också i det som kallas inflection point. Det vill säga att när man har 15 procent e-handelstillväxt, så stannar butikshandeln av. Vidare utmaningar är att e-handlare köper upp butikskedjor, exempelvis Lykos köp av MakeupStore. Och att det skapas nya samarbeten som det mellan Lindex och Nelly.

- Det är spännande. En Nellykonsument skulle aldrig gå in i en Lindexbutik. Men genom att samarbeta stärker de varandras varumärken.

obemannade


Jonas Arnbergs tips:

  • Se över erbjudande och sortiment. Ha rätt sak på rätt plats, presenterat i rätt koncept.
  • Butiksnätsplanera utifrån en digital strategi.
  • Satsa på egna varumärken. Utveckla befintliga och addera nya.
  • Specialisering. Nischade aktörer med specialintressen är vinnare framför den ”tråkiga kedjan”.
  • Säkra inspirerande butiker med personligt bemötande.
  • Prisvärde. Säkra att priserna inte skiljer sig från huvudkonkurrenten. Vårda kundlöftet istället för att kriga om lägst pris.
  • Lär av D2C och aktörer som NA-KD och Revolutionrace som via sociala medier och influencers når en enorm marknad.
  • Digitalisera och automatisera – sänk kostnader och höj kundnöjdhet. Plocka godbitarna från konkurrenters experiment och initiativ. Liveshopping, videoshopping, personallösa butiker etc.
  • Initiera strategiska samarbeten som stärker ert erbjudande gentemot konsumenten.
  • Testa! Vi vet att människor fortsätter att handla, men inte hur.

 

synsam

 

Tre företag berättade sedan om sina strategier, hur de laddar för att vinna slaget om kunderna. Först ut var Niclas Eriksson, vd Elgiganten.

- Vi är på väg på en spännande resa med att utveckla vårt koncept med omnikanal och ett förstärkt butikserbjudande. Allt för att möta kunden på bästa sätt i olika situationer, sa han.


Martin Daniels, innovationschef Synsam Group, berättade att Synsam tar stora kliv för att förnya sitt optikerbjudande. Att plocka hem tillverkningen av glasögon till Sverige är en viktig del liksom att utveckla butikerna.

- Det handlar om att på riktigt förstå kundens problem och att hela tiden utveckla sitt erbjudande för att lösa dem. Liksom att driva hållbarhet på ett affärsmässigt sätt.


elon

Stefan Lebrot är vd Elon Group, en kedja som på senare år genomgått en genomgripande förnyelse där vitvarutbudet kompletterats med elektronikvaror genom Elon Ljud & Bild. Det nya butikskonceptet är en viktig del av Elonkedjans väg framåt. Man talar om butiken som ”det nya vardagsrummet”.

- Vi har numera utvalda produkter för hemmets alla rum, ett horisontellt erbjudande. Tidigare var det mera lagerhållning, nu säljer vi ett hem. Det är en balans mellan produkt, inspiration och kundservice. Vi transformerar de fysiska butikerna att bli ett fantastiskt komplement till e-handeln.

 

landsbygd

Ett företag som sticker ut i mängden är dagligvarukedjan Lifvs som är en pionjär när det gäller obemannade butiker som rullar ut nya enheter på den svenska marknaden i högt tempo. Genom Daniel Lundh, COO och grundare, fick vi veta mer om planerna för framtiden för detta nya sätt att  använda den fysiska butiken.

Affärsidén bygger på det enkla faktum att 40 procent av befolkningen bor i glesbygd där många idag också kan jobba hemifrån. Och även om man har hela världen som shoppingfönster så krävs det basservice, det vill säga tillgång till mat.

- Det finns bara hälften så många livsmedelsbutiker idag som på 90-talet och de flesta som försvunnit fanns på mindre orter. För att bryta den trenden startade vi Lifvs som är smarta mobila livsmedelsbutiker, sa Daniel Lundh och påpekade att det enda man behöver för att kunna starta är
el.

- Teknikens styrka genomsyrar hela vår verksamhet och vår app är grunden till allt. Butikerna innehåller nästan allt som finns i en vanlig butik och är inte bara ett komplement. Man kan säga att vi är i gränslandet mellan online och offline.

Idag finns det totalt 27 Lifvs-butiker i Sverige, kedjan är störst i Europa i sitt slag. Vissa partnerskap har utvecklats som till exempel skåp för click & collect och att man håller på med ett system för att kunna ta emot pant.

- Vi har lutat oss mot fyra hörnstenar: Att veta vår position i ekosystemet, att vara datadrivna, att vara tids- och friktionseffektiva och att att kunna träffa kunden i olika kanaler. Vi har byggt en plattform där kunden flyttar runt. På så vis får vi också rätt data om kunden och kan skapa personliga erbjudanden. Något som våra kunder gillar.


Text: GUNILLA PIHLBLAD
Bilder från de olika presentationerna





I nästa nummer forsätter vårt referat från Framtidens butik. Då handlar det om huruvida handeln är redo för de nya utmaningarna, om stadskärnornas utbud i framtiden, om den framtida fysiska butiken och om en vision för den densamma.

 


Convenience Stores Sweden

08 - 505 970 30Kontakt

    Pressrum    |    Nyhetsarkiv    |   Rapporter och länkar |  Convenience Stores Index 

c/o Företagarna | 106 67 Stockholm  |  Besöksadress: Rådmansgatan 40
Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.