Skip to main content

Ny prognos: E-handeln kan stå för 40 % av all detaljhandel år 2030

dosa

 

Coronapandemin har förändrat köpbeteenden och flyttat den digitala omställningen av handeln flera år framåt. Svensk Handels rapport Läget i handeln visar att e-handeln kommer att utgöra 31–40 procent av den totala detaljhandeln år 2030. Inom sällanköpshandeln kan drygt hälften av försäljningen ske på nätet. Trots en stark tillväxt av jobb i e-handeln och partihandeln kommer uppemot 35 000 arbetstillfällen att försvinna.

I takt med att kunderna gör en större andel av inköpen på nätet minskar antalet butiker och Svensk Handels prognoser visar att mellan 6 000 och 10 000 butiker kommer att försvinna till år 2030.

Störst effekt har e-handeln inom sällanköpsvaruhandeln, det vill säga försäljning av varor som hemelektronik, kläder och sportartiklar. Här väntas upp till varannan krona (41–52 %) omsättas på nätet. Även den internationella konkurrensen ökar och upp till var tionde krona kan hamna utomlands inom en tioårsperiod. Mellan 10 000 och 14 000 arbetstillfällen försvinner utomlands.

– Digitaliseringen har gjort handeln till en internationell bransch och svenska företag måste få rätt förutsättningar att klara konkurrensen. För att värna företag och jobb måste kostnaderna för arbetskraft och hyror anpassas till övriga Europa, säger Karin Johansson, vd på Svensk Handel.


Tidigare har försäljningen av mat på nätet legat på låga nivåer men under pandemin har omsättningen nästan fördubblats. E-handelsandelen bedöms fortsätta växa i de två scenarierna för att utgöra upp till 18 procent år 2030, jämfört med dagens cirka 4 procent.

Antalet butiker minskar något och därmed även behovet av butiksanställda, men det vägs upp av nya jobb inom logistik och IT. Sammantaget bedöms antalet anställda inom dagligvaruhandeln öka något.

– Försäljningen på nätet kommer att fortsätta växa och företagen ställer om för att möta kunden där den befinner sig. Butiken kommer fortsatt att spela huvudrollen och för många företag är mixen mellan en stark fysisk och digital närvaro avgörande, säger Johan Davidson, chefsekonom på Svensk Handel.


I Läget i handeln mäts för första gången begagnatmarknaden, en växande del av handeln som tidigare inte har kvantifierats. Rapporten visar att två av tre konsumenter har handlat begagnat det senaste året. Totalt omsätter begagnathandeln 20 miljarder kronor.

– Begagnathandeln har gått från skam till glam och attraherar en allt bredare målgrupp. Låga priser, en tydlig hållbarhetsaspekt och möjligheten att nå ett unikt utbud är de främsta drivkrafterna, säger Johan Davidson.