Skip to main content

En god idé som fortsätter expandera

entren


På åtta månader har den nya kedjan Godisbanken öppnat fyra butiker på heta lägen. Och fler lär det bli. Trots pandemin så har etableringen gått enligt planerna.
-
Konceptet biter, som ägaren Henrik Almqvist uttrycker det.

 

Konceptet kan enklast beskrivas med ordet hållbarhet. Enligt Henrik Almqvist är Godisbanken Sveriges mest hållbara godisbutik med mål som är sammansatta av en rad delmål. Med hållbarhet inbyggt i affärsidén blir de här butikerna mer eller mindre unika.

- En del saker kommer kunderna kanske inte att tänka på, som att butikerna använder grön el, att personalens kläder är av ekologisk bomull eller att butiksinredningen är även svensktillverkad. Tydligare blir det att plastpåsar saknas, liksom att det finns ett stort sortiment av godis som i sig självt är hållbart, från schyssta villkor för dem som producerar det till ekologiska ingredienser.

- Men även Godisbankens digitala strategi är en del av hållbarhetsarbetet. Hit hör själv utcheckningen, som är valfri, och att kunder kan välja digitala kvitton.


int bast

 35 procent av det totala sortimentet utgörs idag av hållbart godis.

Vad är hållbart godis? frågar sig då kanske vän av ordning. Den definitionen som Henrik Almqvist och Godisbanken har är att godiset ska vara veganskt, rättvisemärkt, sockerfritt och ekologiskt. Kanske inte allt på en gång. Men ju fler parametrar som är uppfyllda, desto bättre.


- Idag är 35 procent av det totala sortimentet av detta slag, säger Henrik och bekräftar att det är en ökning med 10 procent.
Helt klart har vi träffat rätt med vårt sortiment som idag består av 400 veganska artiklar.

I sammanhanget vill Henrik Almqvist framhålla driftsansvarige Staffan Arlefalk som ansvarar för HR, sortiment och inköp. En producent som han också gärna lyfter är Wellibites och han välkomnar också de större företagen att lansera mer på området. Cloettas veganska Kexchoklad är förhoppningsvis bara början på en rad nya produkter inom segmentet flera välkända varumärken.




henrik
Henrik Almqvist

Konceptet har funnits i Henriks huvud i ganska många år. År som han tillbringat med att sälja godis vid norska gränsen, han har jobbat inom en stor kedja. Här ingår traditionell lösvikt av premiumkvalitet, det hållbara, det bästa av stycksaker, barngodis, glass, dricka och snacks samt tobak. Även i det sistnämnda med fokus på det ”gröna”. Det vill säga snus med nikotin men utan tobak.

Personalen rekryteras i första hand från universitet och högskolor där många vill ha extrajobb. Man har sex personer i varje butik, varav en är butikschef. Alla utbildas till specialister inom olika områden, exempelvis veganskt, sockerfritt, ekologiskt, osv.

- Våra anställda är väldigt duktiga. Ambitiösa och intresserade av såväl det hållbara som det digitala.


losgodiset

 Snart får vi se fler butiker öppnas. Universitetsstäder nämns i första hand.

Butikerna är mellan 150 och 200 kvadratmeter stora och den första öppnades i Mölndals centrum i september. Under årets sista månad duggade nyöppningarna tätt; 10 december i gallerian Nordstan i centrala Göteborg och två dagar senare i köpcentrat Kungsmässan i Kungsbacka. Den 20 maj öppnade man sin första butik i Stockholmsområdet, närmare bestämt i Nacka Forum.

- Öppningshelgen där var fantastisk, säger Henrik och berättar om köer som föranledde såväl egen personal som väktare att rycka in och fördela ut antal och avstånd.

- När vi öppnade dörren var det 80 personer i kö. Sedan fortsatt det hela helgen. Jätteroligt!


Men att öppna en helt ny typ av kedja mitt under pandemin?

- Planen var ju redan lagd och vi kunde inte backa även om det naturligtvis kändes oroligt. Men i förhållande till de rådande förutsättningarna så har det ändå gått bra. På lösgodissidan har de inslagna produkterna fått större utrymme, säger Henrik Almqvist och menar att själva konceptet ändå föddes i rätt tid.

- Visst behöver vi sälja mer och det kommer vi att göra. Både i befintliga butiker och de som kommer att öppnas längre fram.


Exakt var det kommer att bli fler Godisbanken får vi inte veta nu. Men det antyds att universitetsstäder finns med i planen liksom fler bra citylägen och köpcentrum. En mera näraliggande nyhet är att det kommer att hända saker inom konceptdelarna hållbart och digitalt redan nu i slutet av juni.


Text: GUNILLA PIHLBLAD
Foton: GUNILLA PIHLBLAD och GODISBANKEN

 

award logga 2021 beskuren

Presumtiv vinnare
CONVENIENCE RETAIL AWARDS

Nominerad för att:

Man skapat ett helt nytt koncept för godisbutiker, lyckats öppna på bra lägen och få dem att omsättningsmässigt gå bra trots att pandemin varit närvarande under kedjans hela första år. Samt för att man dessutom har en butikslayout och en design som vi hitintills inte sett maken till.



GODISBANKEN

  • Kedja med ännu så länge fyra butiker: Mölndal, Göteborg, Kungsbacka och Nacka
  • Ägs av Hamt AB
  • Butikerna är mellan 150 och 200 kvm stora
  • Omsättning kommuniceras inte
  • Sex anställda per butik
  • Öppet alla dagar men tiderna varierar beroende på butik

    sockerfritt lite snett