Yngsta kioskägaren på finaste platsen?

image0

Glassboss Annybelle och pappa Johan fotade av glasskund Izabel Riedl.


Att driva sommarkiosk kräver sin person. Speciellt om den ligger alldeles vid vattenkanten.
Annybelle Hedengran Wennebro är sedan tre år kioskchef, CEO, glassboss och grundare av Rinneln Båtkiosk. Inget speciellt i sig, kanske ni tycker. Ända tills ni får veta att glassbossen bara är sex år. Snart sju förvisso. Hur hänger nu detta ihop?


Jo.

Annybelle och hennes syskon, storasyster Ellie och lillebror Otto, bor med sina föräldrar alldeles invid Rinneln som ligger cirka åtta kilometer från Umeå centrum i det älvnära området som kallas Sand. I söder ligger Lilltuvan och Stortuvan som är en del av naturreservatet Umeälvens delta.

Som så många andra barn ville de ha husdjur och för att spara ihop till detta kom storasyster Ellie själv med en idé för fyra år sedan. Nämligen att hon och syskonen skulle börja sälja glass vid familjens brygga. Kiosken skulle heta Disco-kiosken och kom senare att kallas Rinneln Båtkiosk av förbipasserande. Det blev som ett litet företag på riktigt. Pappa Johan assisterade barnen och på så vis fick de lära sig sälja, möta kunder, välja leverantör, lösa problem och jobba tillsammans mot målet - ett marsvin.


instatvakiosker


Pappa hjälpte till med att bygga kiosken medan döttrarna målade. Barnen skaffade fram produkterna och började sälja. Det blev snart en snackis och ett utflyktsmål. Medierna älskade händelsen och mellansyster Annybelle tog över chefsskapet på storasyrrans inrådan. Och mellansyrran har blivit en riktigt van intervjuperson. Barnens samtycke är viktigt tycker Johan och i vissa åldrar vill man kanske synas mer eller mindre.

Verksamheten har också utvecklats för varje år. Bredare sortiment och nya betalmetoder. Exempelvis så kom man på att kiosken inte kan vara bemannad jämt - barn behöver ju också själva få komma ut och bada. Då laddade man frysboxen och införde självbetjäning med swishbetalning. Under förra sommaren corona-anpassades försäljningen genom att glassarna sträcktes över till båtfolket med en håv. En sann håv-leverantör (!) som förenklar också för kunder som kan ha svårt att angöra bryggan …

instakanoter


De allra flesta kommer med båt, men det har också blivit ett populärt utflyktsmål för cyklister. Man har till och med grannar som simmar över kanalen för att handla. Förra veckan var det en tysk kvinna som kom på cykel från Tyskland för att vända i Jokkmokk och cykla söderut igen. Samt stanna till i Umeå vid glasskiosken för att hyra paddelbräda och mumsa glass.

På hemsidan beskrivs verksamheten så här:
Svensk glass. Färskmalet kaffe. Testa paddelbräda. 
Drivs av tre barn 5, 6 och 10 år. Ett annorlunda besöksmål på Umeälven. Kiosk med självplock. 
Handla enkelt med Swish. Öppet dygnet runt sommartid. Coronasäkert på en flytbrygga vid farleden Rinneln.

 
annyotto

I ett SVT-inslag fick Anny-Belle frågan om vem som äter mest glass i kiosken. Svar: Lillebror Otto!

Vi lyssnade på en intervju med Annybelle i en Spotify-pod för Ung Företagsamhet. Hon berättade att det var enkelt att vara glasskioskchef och att det bästa med uppdraget vara att hon fick bestämma pyttelite mer. Hon svarade dessutom kort och koncist på övriga frågor.

Podden: Vad gör man mer än att sälja glass?
Annybelle: Äta.

Podden: Vem väljer glassarna?
Annybelle: Jag.

Podden: Vilken är din favoritglass?
Annybelle: Knäck.

 
img 1141

 "Sjösjukepiller" och t-shirts finns också till försäljning. 


Johan Hedengran finns självklart i bakgrunden när barnen säljer glass genom familjens aktiebolag. Han beskrivs i ett av många nyhetsinslag som ”entreprenör, uppfinnare, prisbelönt designer, affärsutvecklare, jobbar med att utveckla lokala entreprenörer”.

När din äldsta dotter sådde idén till båtkiosken och drog i gång försäljningen, hade du anat att ni skulle vara där ni är idag?

- Nej jag trodde nog att vi skulle fortsätta lite på halvfart. Men rätt snart såg vi att folk blev oerhört glada av kiosken existens och barnens engagemang. Plötsligt fick sjöfararna ett kravlöst utflyktsmål med glass. Vi vann en IKEA-tävling med kiosken och hamnade i media.

Vad är det viktigaste som barnen lärt sig?

- Mod. För ibland är vi lite rädda för att gå fram till främmande kunder. Det kan ju vara läskigt. Men då kopplar vi på modet och gör det ändå. För vi vet ju att alla kunder är så glada och tacksamma.

Vad tror du att andra glassförsäljare, oavsett ålder, kan lära av er ”story”?

- Vår samarbetspartner Ung Företagsamhet har tagit fram ett digitalt dataspel som just heter ”Glasskiosk”. Så tillsammans med dem har vi planer på att lansera digital glasskiosk-teori med praktisk verklighet för grundskoleelever – att få se och lära. Vi är deras exempel på hur man kan skaffa sig sitt eget sommarjobb med glassförsäljning som intäkt. Coolt tycker vi. Fler unga entreprenörer vill vi se.

Det verkar som ni utvecklar verksamheten för varje år? Vad har ni för planer framåt?

- Annybelle har siktet inställt på att spara ihop till en vattenskoter. Storasyster kör paddelbräde-utbildningar i kiosken för att spara till en BMX.

Vad är toppnoteringen av sålda glassar per dag?

- Varma sommardagar i juli, kring 15-tiden så köar båtar och vattenskotrar vid kiosken då de lämnar badstränder, på väg tillbaka mot Umeå. Då brukar det gå ett hundratal glassar och vi får springa och fylla upp frysboxen i kiosken.

Hur väljer ni era leverantörer och vad är viktigt, förutom att de har bra produkter?

- Vi har hunnit testa några av de större leverantörerna. Och i år fick vi god matchning med en ny leverantör som verkligen ville samverka med oss och stötta oss – på riktigt. De andra som vi testat har varit lite för stora för oss. Tagit oss för givet. Så nu samverkar Västerbotten med Västkusten. Känns jättekul med en lika barnsligt pigg partner som vi själva.


Hur marknadsför ni er?

Vi försöker dela med oss av vår glädje genom @rinneln på instagram. Det är vår primära kanal. Där får vi så galet mycket content och överraskningar så vi slutar aldrig att häpnas. Som när försvarets stridsbåt 90 svängde in på glasspaus. Eller simmare Lennart som korsat Kvarken från Finland på 12 timmar och behövde en strut. Men i år siktar vi på marknadsföring till barnen via nya ”Sjösjukepiller” som är 100 procent medicinfria fruktgodisar, men som vi tycker att alla barn till sjöss skall ha rätt till.

 
insta erik

Erik Hayling på Triumf Glass är stolt och glad leverantör till Rinneln Båtkiosk.

Triumf Glass är stolt leverantör till Rinneln Båtkiosk.

- Vi är jätteglada över det här samarbetet, säger Erik Hayling som är ansvarig för direktdistribution inom Triumf Glass. För oss är ingen kund för liten, vi ger alla lika mycket service och kärlek. Och med ett bra upplägg så gynnar affären både oss och Rinneln Båtkiosk.

Vad tänkte du när du först hörde talas om den ovanliga kiosken och dess ”glassbossar”?

- Jag såg ju i deras Instagramflöde att det var en fantastiskt rolig idé och förstod också ganska snart att det finns ett affärsmässigt tänkande med i bilden. Tack vare att vi nyligen startat en depå i Umeå så passade det ju utmärkt att erbjuda våra tjänster till Rinneln.


Så ni kör glassbilen ända fram till bryggan?

- Absolut! Och vi kan komma med kort varsel och fylla på när det behövs.


Vilken är din egen favoritglass?

- Farbror Arnes Saltlakrits! Har ni inte provat den så bege er genast till närmaste försäljningsställe.

 
instaflotte


Slutligen, två frågor direkt till Annybelle:

Vad vill du hälsa till andra som har glasskiosker på olika ställen? Har du något bra tips?

- Fråga barnen vad dom gillar. Jag gjorde en smakpanel på förskolan förra året. Personalen gillade det också.

Vad vill du bli när du blir stor, skolan är klar och du ska börja jobba som vuxen?


- Då skall jag ha en större kiosk och en bondgård och vattenskoter.

 
Text: GUNILLA PIHLBLAD


P.S. Marsvinet fick så småningom sällskap av en hamster och i år uppges målet med vinsten vara en vattenskoter.

 

instakiosk 

 

RINNELN BÅTKIOSK

  • Ligger på en flytbrygga vid Rinneln, en kanal med koppling till Ume älv, 8 km från Umeå centrum
  • Öppen från maj till och med september, dygnet runt med självplock och swish
  • Ägs av familjens Hedengran genom glassboss Annybelle och deras familjebolag
  • Medarbetare:
Johan Hedengran, 44 år, pappa och kiosk-assistent
Ellie Hedengran Wennebro, 10 år, produktchef och grundare
Annybelle Hedengran Wennebro, snart 7 år, kioskchef, CEO och grundare
Otto Hedengran Wennebro, 5 år, säljchef 
  • Nytt för i år är glassbossens glada partners som alla valt att stötta verksamheten. Kioskens medlemsföretag består av SCA Obbola, Selecta, Zoégas, Triumf Glass, Northbike, Glasmästeriet i Umeå, Ung Företagsamhet, Fronta, YP Yrkesbutiker. 

Lästips:
https://rinneln.se (här finns också länkar till artiklar och radio/TV-inslag samt företagets Instagramkonto https://www.instagram.com/rinneln/
https://www.linkedin.com/in/rinneln-båtkiosk-26a4821a5/
https://www.facebook.com/Rinneln

 

 

 


Convenience Stores Sweden

08 - 505 970 30Kontakt

    Pressrum    |    Nyhetsarkiv    |   Rapporter och länkar |  Convenience Stores Index 

c/o Företagarna | 106 67 Stockholm  |  Besöksadress: Rådmansgatan 40
Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.