Skip to main content

"Det man satsar på går alltid bra"

peter och oskar ute nara

Peter Jacobsson och Oskar Kronlid, Frendo Ed. 


Man hör ”Frendo Ed” och föreställer sig en ordinär bensinstation. Ja, kanske snäppet bättre än genomsnittet eftersom den blivit nominerad som ”årets butik” via sin egen kedja.
Men man hamnar på ett ställe där man häpnar över både storlek, utbud och kundflöde.
- Här satsar vi fullt ut och då vill det gärna gå bra, säger Peter Jacobsson och Oskar Kronlid, delägare i ett familjeföretag med anor.

 

Det var Peters pappa Alvar som 1958 startade en mack inne i samhället Ed. 1979 flyttade man verksamheten till dagens läge som är i ett industri- och handelsområde utmed genomfarten till såväl Västkusten som Norge. Namnet ”Jacobssons” hänger för övrigt med fortfarande.

- Vi lever på den trafiken. Under juli månad dubblar vi försäljningen, säger Peter och berättar att man alltid tillhört Shell men att man sedan ett antal år har låtit St1 ta hand om hela bensindelen även om ”Jacobssons” sköter om anläggningen.
Butiken är vårt fokus, det vi koncentrerar oss på.

Företaget ägs idag av Peter, hans bror Dan Jacobsson och Oskar Kronlid som är deras systerson. Oskar berättar att lyftet av butiken började för sex år sedan.

- Då bytte vi all butiksinredning och började vår växling från livs till ett mera lönsamt sortiment. Sedan i våras har vi det nya Frendokonceptet vilket innebär nya loggan, nya skyltar, nytt kaffekoncept och en helt ny kassalinje.


in glass i forgrunden

 Frendo Ed har det koncept som inom EMAB kallas Frendo 2.0.


Kedjetillhörigheten till trots så är Frendo Ed verkligen en lokal butik med ett lokalt sortiment och med en känsla av att ”alla känner alla”. Turismsäsongen har ju inte riktigt börjat vid vårt besök, men gott om folk är det ändå inne i den 300 kvadratmeter stora butiken. Självklart corona-anpassat.

Tidigare hade man mycket livsmedel, var mera som en lanthandel med kassalinjer och rullband. Men detta ändrade man på i samband med det första butikslyftet och det till förmån för kiosksortimentet samt fast food, kaffe och en stor servering med spelavdelning.

gaster vid bord med oskar

Att ha spelavdelningen kombinerad med servering fungerar bra och här äter såväl stammisar som många förbipasserande.

- Spelet tog vi in för två år sedan när ombudet inne i Ed la ner. Vi vill ju allt som lockar kunder och tycker vi har fått till en bra kombination med spel och café, säger Peter medan Oskar berättar om utvecklingen av snabbmaten.

- Vi började tidigt med rullgrill och korv. Närheten till Norge gjorde att vi snappade upp det sortimentet. Sedan utökade vi med ett riktigt gatukökssortiment och idag är vi en snabbmatsrestaurang som också har en ”dagens” ur det ordinarie sortimentet. Det har blivit fler om- och utbyggnader av den här delen och som sagt, enorma ökningar.


folks som jobbar bakom disken 2

Fast food svarar för en stor andel av försäljningen och runt lunch är det full fart baok disken.
 

Det är lunchtid och full fart bakom disken. Många beställer via den app som man skaffade redan innan pandemin. Något som så klart kommit väl till pass. Personalen rör sig snabbt och effektivt och gör i ordning portioner för hämtning och servering. Smörgåsar och sallader görs numera också på plats.

Men vi ska inte glömma det bilistiska. Inte eller fritidssortimentet som är stort under sommaren.

- Till vår verksamhet hör sedan starten också en bilverkstad samt att vi både säljer och hyr ut släpvagnar, säger Peter och berättar att man exempelvis har olja till alla bilar och att man kan lösa det mesta till dagen därpå om det inte finns.
Vi har verkligen allt, både produkter och service. Som det anstår en riktig mack.


sasongsvaror


"Allt för alla" är en slogan som skulle passa bra i den här butiken.

Båda generationerna har jobbat inom företaget sedan de var riktigt unga. Dan ansvarar för verkstaden, Peter för släpdelen och det ekonomiska medan Oskar har hand om butik och personal. Under sommaren är man 20 anställda, i snitt är det annars 14 personer som är i gång.

Coronan till trots är Peter och Oskar nöjda med att förra årets omsättning landade på samma som året innan. Och om man då betänker att de tappat alla norrmän, cirka 18 000, som normalt kommer till Ed, så är det sannerligen en bedrift.

- Folk har uppskattat att kunna få handla lokalt. Nu hoppas vi så klart att de kommer att fortsätta med det när de ser hur bra det är i vår butik, säger Peter Jacobsson och Oskar Kronlid.


Text och foto: GUNILLA PIHLBLAD

 

PRESUMTIV VINNARE

award logga 2021 beskuren

FRENDO ED

Nominerade av EMAB

  • Bensinstation med butik i Ed i nordvästra Dalsland, centralort i Dals-Eds kommun
  • Ägs av familjen Jacobsson/Kronlid och har funnits på orten sedan 1958
  • Bensindelen drivs av St1 men sköts av Frendo
  • Butiken är 300 kvadratmeter stor och här finns även verkstad, släputhyrning och biltvätt
  • Omsättning 17 MSEK i butiken och 5 MSEK på verkstaden (tobak 5 MSEK, fast food 3,5 MSEK, kioskvaror 3 MSEK, släp 1 MSEK, kaffe/bake off 800 000 kr, tvätt 600 000 kr)
  • 12 helårsanställda inkl ägarna
  • Öppet 7-21 på vardagar 9-21 lö, sö på sommaren. Under övriga året stänger man en timme tidigare.

    https://ajacobsson.se
    https://www.facebook.com/alvarjacobssonab/

    kund vid kassan2