Skip to main content

CandyKings digitala aktiveringsplattform engagerar konsumenter och driver försäljning i butik

 candyking


Lösgodis passar ju alla smaker och tillfällen. Precis på samma sätt finns något för alla på CandyKings digitala aktiveringsplattform. Här kommer man in i en färgglad virtuell värld. Syftet med plattformen är att skapa ett community som engagerar alla lösgodisälskare. Detta gynnar samtidigt butiker med CandyKings koncept genom att driva deras försäljning av lösgodis.

– Vecka 11-16 pilottestade vi vår första kampanj på plattformen med ett påsktema. Slutresultatet var helt klart över förväntan! Vi konverterade 51 180 unika besökare, av totalt 271 254 besök, till plattformen. Av dessa deltog 7 227 personer i de två tävlingarna vi hade som en del av kampanjen, vilket gav oss ett totalt engagemang på 14 %. Det är en rejäl ökning jämfört med tidigare kampanjer, vilket är ett kvitto på att vi lyckades skapa det engagemang vi hoppats på, säger Charlotta Berglind, Brand & Activation Manager, Pick & Mix, Cloetta Sverige.

Under påskkampanjen kunde besökare ta del av två olika tävlingar, påskrecept och information om CandyKings unika produkter samt söka efter sin närmsta butik. Båda tävlingarna hade en tydlig koppling till butik, dels genom köpkrav för att delta men också genom vinst av värdekupong att lösa in i butik. Dessutom styrdes annonser i sociala medier mot personer som bor nära butiker där CandyKings koncept finns.

– I samband med att vi nylanserade CandyKing i september förra året tog vi vårt första kliv mot att förändra och förbättra vårt erbjudande till våra kunder och konsumenter. Vår digitala plattform är ett verktyg som hjälper oss att skapa konsumentupplevelser som driver mervärde till lösviktskategorin. Att vi som leverantör har möjlighet att ge våra kunder en ökad kundnytta och hjälpa till att driva deras försäljning känns fantastiskt! säger Per Starck, Business Unit Director, Pick & Mix, Cloetta Sverige.


ck store image hr

Möjligheterna att aktivera existerande och potentiella konsumenter samt driva försäljning i butik via plattformen är många och planering av kommande kampanjer är i full gång. Vecka 17 kickade CandyKing Sverige igång sin sommarkampanj och till hösten kommer plattformen att testas även i Finland, Norge och Danmark.

– Planen inför 2022 är att de nordiska marknaderna ska ha en gemensam aktiveringsplan, som givetvis anpassas och rullas ut lokalt, med aktiveringsplattformen som central hub. Detta kommer inte bara att effektivisera vårt arbetssätt utan förhoppningsvis även sänka våra aktiveringskostnader inom Pick & Mix-organisationen och öka vår ROI. ”More bang for our bucks” helt enkelt, avslutar Sandra Kirstein, Global Shopper Activation Manager, Central Pick & Mix Cloetta.